Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Skulle betala 66 kronor - företaget drog 1 400

LURAD. Cathrin Rönnblad känner sig lurad av företaget Beaudify då de varit otydliga i sin marknadsföring. Nu kommer hon att skicka tillbaka krämerna hon beställt och kräver pengarna tillbaka. Nu hoppas att hon genom att prata med GT kan varna andra från att begå samma misstag. Foto: Lennart Rehnman

LUNDBY. Cathrin Rönnblad, 43, nappade på erbjudandet om att testa skönhetsprodukter och endast betala frakten på 66 kronor. Men utan förvarning och förklaring drog företaget ytterligare drygt 1 400 kronor från hennes konto.

– Jag är skitförbannad.

Först när GT lade sig i fallet lovade företaget att ge tillbaka pengarna.

Så skyddar du dig:

Ta reda på fakta om företaget. Finns företagets namn, fullständiga adress, e-postadress och telefonnummer på webbplatsen?

Kontrollera också hur företaget hanterar frågor och klagomål. Kundtjänsten ska vara lätt att få kontakt med, och informationen om den ska vara tydlig.

Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden och mirakulöst bra produkter. Det kan vara bluff.

Är priset angivet inklusive porto, expeditionsavgift och eventuella tullavgifter? Slutsumman kan annars bli högre än vad du trodde.

Undvik att betala i förskott. Annars kan du inte utnyttja rättigheten att vänta med att betala om leveransen skulle bli sen.

Om du handlar från utlandet bör du kontrollera om du kan ångra dig och vilka kostnader du i så fall måste stå för. Inom EU har du dock alltid minst 7 arbetsdagars ångerrätt.

Är språket dåligt är det en stor chans att det är ett blufföretag.

Källa: konsumentverket.se

I en annons på Facebook erbjöd företaget Beaudify gratisprover av skönhetsprodukter, enda kostnaden var frakten på 33 kronor.

– Jag tyckte att det var kul att testa när det inte kostade så mycket, säger Cathrin Rönnblad som beställde två krämer.

Hon betalade 66 kronor, frakten för två produkter. Långt efter utlovad leveranstid kom krämerna. Av en slump upptäckte hon att företaget utöver fraktkostnaderna dragit ytterligare 1446 kronor.

– Jag blir så arg. Det är falsk marknadsföring tycker jag.

 

Företaget vägrade att svara

Cathrin Rönnblad erkänner att hon inte läste villkoren så noga. Men hon uppmärksammade att om man inte avslutar prenumerationen inom 30 dagar kommer krämerna att fortsätta att komma och pengar automatiskt att dras från kontot.

– Men det har inte gått så lång tid. Jag gjorde beställningen för två veckor sedan och jag har avslutat prenumerationen.

I nästan två dygn ringde och mejlade hon konstant företaget, utan att lyckas.

– Jag har skrivit att jag ska skicka tillbaka krämerna och att jag ska polisanmäla dem. Jag har även berättat att jag har kontaktat media.

Även GT har utan resultat försökt att nå företaget både via mejl och telefon. När vi granskar hemsidan finns ytterligare villkor, under en flik som heter "Vilkår og Betingelser". Villkoren är skrivna på dålig svenska och formuleringarna är både krångliga och ibland obegripliga. Uppgifterna är inte heller konsekventa. Exempelvis skiljer sig informationen om leveranstid och hur lång provperioden är.

Först efter GT:s inblandning fick Cathrin Rönnblad kontakt med företaget som lovade att de skulle betala tillbaka pengarna.