Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skrytboken har kostat göteborgarna miljoner

Boken handlar om Göta Älvbrons historia.
Foto: JAN WIRIDEN
"Vem har sagt att det ska gå ihop?", säger författaren Lage Rosengren
Foto: Privat
Trafikkontorets bok om Götaälvbrons historia kostar skattebetalarna 1,4 miljoner.
Foto: Privat

Nu har Göteborgs stad gett sig in i bokbranschen.

Trafikkontorets bok om Götaälvbrons historia kostar skattebetalarna 1,4 miljoner.

Och för varje såld bok till handeln har göteborgarna subventionerat priset med 1250 kronor.

– Vem har sagt att det ska gå ihop?, säger författaren Lage Rosengren - som själv kom med bokidén och vars tjänster ensamt kostat skattebetalarna över en miljon kronor.

Samtidigt har kommunen redan häromåret dokumenterat samma bro. Till en betydligt lägre kostnad.



I den vanliga bokhandeln kan du sedan några månader köpa Göteborgs trafikkontors påkostade bok om Götaälvbrons historia för 241 kronor. Men skattebetalarna har redan betalat för den - flera gånger om. 

För när Göteborgs kommun ger sig in i bokbranschen kostar varje tryckt bok över 1 400 kronor att ta fram.

Det visar de ekonomiska underlagen för den rikt illustrerade boken, tryckt i tusen exemplar på 290 sidor, som tog författaren Lage Rosengren nästan precis två år att skriva.


LÄS MER: Hurra, nu fyller Götaälvbron 75 år


– Det var faktiskt jag själv som kom med idén, säger Lage Rosengren själv.

"Gå inte att googla"

Nu visar det sig att Lage Rosengren avlönades av trafikkontoret under 23 månader för att skriva sin bok om Götaälvbron – förbindelsen mellan Hisingen och fastlandet som snart ska rivas. 

Anställningen inleddes i november 2014, formellt beskrevs Lage Rosengren först som handläggare vid enheten för drift och underhåll, med 35 000 kronor i månaden. 

Tjänsten förlängdes senare med ytterligare elva månader. Denna gång vid en avdelning som i anställningsavtalet anges till Dagliga leveranser/Gator och byggnadsverk.

Författaren själv säger att han behövt den tiden, då det handlat om grundforskning på "jungfrulig mark".

– Det går inte att googla fram en sån här bok. Du får köra grundforskning och sitta med de gamla handlingarna, säger Lage Rosengren. 

Redan sommaren 2013 dokumenterade Göteborgs stads stadsbyggnadskontor Göta älvbron inför rivningen till en betydligt lägre kostnad.
Foto: Göteborgs stad

Finns inga royalties

Lennart Persson var till helt nyligen enhetschef vid trafikkontorets avdelning för Gator och Byggnadsverk och var den som till slut fick dra bokprojektet i land:

– Det var en projektidé som omvandlades till att det skulle skrivas en bok. Då valdes han ut på timanställning, säger han och menar att det inte bara går att se till bokens kostnader.

Det finns också en intäktssida, förklarar han.

– Eftersom vi har lagt ut alla pengarna går alla pengarna från försäljningen tillbaka till oss, det finns inga royalties eller något sånt, säger Lennart Persson.

Men något nollsummeprojekt är det inte. Långt ifrån. När trafikkontoret i sin nybildade förlagsverksamhet ska sälja den påkostade boken vidare till bokhandeln landar priset inte på långa vägar i närheten av de över 1400 kronor som är förvaltningens styckkostnad. Bara för att formge och trycka boken med dess många illustrationer och bilder lades 310 kronor för varje bok.

Men handelns inköpspris är 150 kronor.

1 250 kronor – per bok 

I praktiken subventionerar alltså göteborgarna varje bok som säljs i handeln med mer än 1250 kronor. 

Men då får köparen också ett förord skrivet av trafikkontorets direktör Stefan Eglinger själv. Även om hans egen personalavdelning på trafikkontoret konstaterar att "Lage Rosengren fick uppdraget att skriva en bok" menar han att det är dokumentationen som förvaltningen betalat för i första läget - inte en bok.

– För oss har det inte varit viktigt med försäljningen egentligen, utan dokumentationen av Götaälvbron. Det är ett testamente över en era i staden. Det är det som har varit det viktiga för oss, säger Stefan Eglinger. 

Men hur kommer det sig att trafikkontoret tar på sig att göra det här? Och inte ett museum eller universitet?

– Det är vår bro och vi har ansvar för bron. För oss har det varit väldigt viktigt att vi lämnar efter oss en bra dokumentation nu när vi river bron.

Författaren säger själv att han bedrivit grundforskning, att det är "jungfruelig mark". Är inte detta något för oberoende forskare att göra?

– Men vi gör rätt mycket olika typer av utredningar som högskolor och universitet inte är i närheten av för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag på ett bra sätt. Det finns ingen så tydlig gräns, säger Stefan Eglinger.

Kom med idén själv

Författaren Lage Rosengren berättar att han fortfarande "arbetar timmar" åt kommunen och har ett visst ansvar för distributionen.

Dessutom får han betalt för att föreläsa en del om boken. 

Lage Rosengren säger att han kom på idén för några år sedan då han första gången fick höra att Götaälvbron ska rivas.

Han är själv filosofie doktor i Ekonomisk historia och skrev ett synopsis som han lämnade till flera myndigheter, däribland Stadsmuseet, Länsstyrelsen i Västra Götaland och "flera kommunala instanser".

"Vem har sagt att det ska gå ihop?"

Och på trafikkontoret blev det napp. Och han fick ge ut sin bok.

Om den stora skillnaden i kostnad och försäljningspris säger Lage Rosengren att andra får svara på frågor om ekonomin.

– Det är mycket möjligt att det inte går ihop, men vem har sagt att det ska gå ihop?

Enligt Trafikkontoret har förvaltningens egna medarbetare och det fåtal som köpt direkt från förvaltningen betalat ett pris om 250 kronor inklusive moms.

Alla övriga kostnader och priser är räknade exklusive moms.

Dokumenteras för andra gången

Samtidigt är det inte första gången bron dokumenteras av Göteborgs stad. 2013, ett år före det att Lage Rosengren sålde in sin idé till trafikkontoret, gjorde en bebyggelseantikvarie och en student vid Chalmers masterutbildning Arkitektur och teknik tillsammans en 58-sidig, väl illustrerad så kallad "antikvarisk dokumentation" av bron. Detta åt en annan av stadens förvaltningar, Stadsbyggnadskontoret. 

Det arbetet gjordes också med anledning av att bron snart ska rivas men till en betydligt lägre kostnad. 

"Syftet har varit att dokumentera Göta älvbron idag, samt att redogöra för dess historia", skriver de båda författarna den gången och berättade hur de gått igenom arkiv - bland annat trafikkontorets eget - och bedrivit vad som kan beskrivas som "grundforskning". 

Korrespondens och ritningsmaterial

"Brons historik har klargjorts genom studier av arkivmaterial i Hamnstyrelsens arkiv, Trafikkontorets arkiv, Göteborgs stadsmuseums arkiv, Stadsbyggnadskontorets arkiv samt genom litteraturstudier", skriver Stadsbyggnadskontorets anlitade författare. 

De har också, uppger de själva, studerat "Hamnstyrelsens korrespondens och ritningsmaterial, äldre kartor över Göteborg, ritningar i trafikkontorets arkiv, fotografier från Stadsmuseet och Hamnstyrelsen samt tidningsurklipp från Stadsmuseets och Hamnstyrelsens arkiv".

Därutöver, för att få en fördjupad bild av brons historia, samlades berättelser in från människor som varit i kontakt med bron genom annonser i dagspressen och genom Sveriges Radio P4 Göteborg.

"Intervjuer har också genomförts med personal som arbetar med bron och göteborgarnas åsikter om bron har samlats in genom kortare intervjuer med förbipasserande vid brofästena. Brons nuvarande tillstånd har dokumenterats genom fotografier", skriver Stadsbyggnadskontorets författare och uppskattar att projektet den gången tog dem 9 veckor.