Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Skräckbåt lastad med vapen till Mellanöstern

Bilder inifrån fartyget visar på hur dåligt arbetarna hade det. Foto: Transportarbetareförbundet
Fartyget är lastat med farligt gods. Foto: Transportarbetareförbundet
Farttyget ska vara på väg till Mellanöstern. Foto: Transportarbetareförbundet
Det farliga godset ska, enligt Hallands-Nyheter vara militärutrustning, bland annat vapen. Foto: Transportarbetareförbundet
Tre containrar lastades på i Varberg. Foto: Transportarbetareförbundet

VARBERG. Panamaflaggade fartyget Whiskey Trio, som hålls kvar i Varbergs hamn på grund av dess dåliga skick, är fullastad med explosiva varor.

Enligt Hallands-Nyheter ska det vara militärt material, däribland vapen.

Slutdestinationen - Mellanöstern.

Fartyget Whiskey Trio får inte lämna Varbergs hamn.

– Det är inte sjövärdigt och säkerheten är undermålig, säger Mårten Dahl, förste inspektör vid Transportstyrelsens sjöfartstillsyn, till Transportarbetaren.

Det ska finnas flera brister på fartyget.

– Det var det värsta jag har sett i hela mitt. Maten var gammal och rutten. En av besättningsmännen var tvungen att bygga sin egen koj av gamla lastpallar för att ha någonstans att sova, sa ITF-inspektören Göran Larsson till GT på måndagen.

– När jag kommer ombord sitter besättningen och äter gammal rostat hårt bröd med oliver till frukost. Det var allt som fanns. Allt var slut, det fanns inte ens något vatten att dricka för dem, sa han också.

Dessutom är deras löner väldigt låga.

Explosiva varor

Fartyget är fullastat med endast farligt gods klass ett - det vill säga explosiva varor.

– Det fanns farligt gods klass ett när det kom till Varberg, säger Carl-Henrik Hägg, som är produktionschef på Hallands Hamnar.

Enligt uppgifter till Hallands Nyheter rör det sig om militärt material. Det ska bland annat vara vapen av typen MK36.

– De är inget vi uttalar oss om, det är något som vi har mellan oss och vår kund, kommenterar Carl-Henrik Hägg de uppgifterna.

I Varberg lastades man på ännu mer farligt gods.

– Vi har lastat fartyget med tre containrar, säger Carl-Henrik Hägg.

Vad är det mer exakt i dessa?

– Det uttalar jag mig inte om, säger han och vill inte heller kommentera vem som är avsändare till godset.

Skulle till Mellanöstern

Vart skulle fartyget?

– Slutdestinationen för godset var Mellanöstern.

Är det krigsmaterial i lasten?

– Det har jag ingen uppfattning om, säger Carl-Henrik Hägg och fortsätter.

– Allt gods som kommer till och från Sverige kontrolleras av svenska myndigheter. Vi lastar det godset som svenska myndigheter sagt till att vi får lasta.

Finns det risker med att ett fartyg med farligt gods, explosiva varor, i hamnen i Varberg?

– Det är klart att det finns risker. Men det är risker vi är medvetna om och har gjort har gjort en riskanalys av. Men det här att den ligger här längre än väntat ökar inte de riskerna, eller minskar dem, säger Carl-Henrik Hägg.

Ligger kvar tills vidare

Vad händer nu?

– Det som är nu, det är en sak mellan svenska myndigheter och rederier. Det är inget som Hallands hamnar har något med att göra. Vi tillhandahåller kajplats och så vidare. Sedan när myndigheterna godkänner fartyget för sjöfart så seglar det i väg.

Det varierar kraftigt hur ofta fartyg kommer till Varberg lastade med farligt gods. Det kan vara en gång i månaden eller en gång i kvartalet.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!