Bilder inifrån fartyget visar på hur dåligt arbetarna hade det. Foto: TransportarbetareförbundetBilder inifrån fartyget visar på hur dåligt arbetarna hade det. Foto: Transportarbetareförbundet
Bilder inifrån fartyget visar på hur dåligt arbetarna hade det. Foto: Transportarbetareförbundet
Fartyget är lastat med farligt gods. Foto: TransportarbetareförbundetFartyget är lastat med farligt gods. Foto: Transportarbetareförbundet
Fartyget är lastat med farligt gods. Foto: Transportarbetareförbundet
Farttyget ska vara på väg till Mellanöstern. Foto: TransportarbetareförbundetFarttyget ska vara på väg till Mellanöstern. Foto: Transportarbetareförbundet
Farttyget ska vara på väg till Mellanöstern. Foto: Transportarbetareförbundet
Det farliga godset ska, enligt Hallands-Nyheter vara militärutrustning, bland annat vapen. Foto: TransportarbetareförbundetDet farliga godset ska, enligt Hallands-Nyheter vara militärutrustning, bland annat vapen. Foto: Transportarbetareförbundet
Det farliga godset ska, enligt Hallands-Nyheter vara militärutrustning, bland annat vapen. Foto: Transportarbetareförbundet
Tre containrar lastades på i Varberg. Foto: TransportarbetareförbundetTre containrar lastades på i Varberg. Foto: Transportarbetareförbundet
Tre containrar lastades på i Varberg.  Foto: Transportarbetareförbundet

Skräckbåt lastad med vapen till Mellanöstern

Publicerad

VARBERG. Panamaflaggade fartyget Whiskey Trio, som hålls kvar i Varbergs hamn på grund av dess dåliga skick, är fullastad med explosiva varor.

Enligt Hallands-Nyheter ska det vara militärt material, däribland vapen.

Slutdestinationen - Mellanöstern.

Fartyget Whiskey Trio får inte lämna Varbergs hamn.

– Det är inte sjövärdigt och säkerheten är undermålig, säger Mårten Dahl, förste inspektör vid Transportstyrelsens sjöfartstillsyn, till Transportarbetaren.

Det ska finnas flera brister på fartyget.

– Det var det värsta jag har sett i hela mitt. Maten var gammal och rutten. En av besättningsmännen var tvungen att bygga sin egen koj av gamla lastpallar för att ha någonstans att sova, sa ITF-inspektören Göran Larsson till GT på måndagen.

– När jag kommer ombord sitter besättningen och äter gammal rostat hårt bröd med oliver till frukost. Det var allt som fanns. Allt var slut, det fanns inte ens något vatten att dricka för dem, sa han också.

Dessutom är deras löner väldigt låga.

Explosiva varor

Fartyget är fullastat med endast farligt gods klass ett - det vill säga explosiva varor.

– Det fanns farligt gods klass ett när det kom till Varberg, säger Carl-Henrik Hägg, som är produktionschef på Hallands Hamnar.

Enligt uppgifter till Hallands Nyheter rör det sig om militärt material. Det ska bland annat vara vapen av typen MK36.

– De är inget vi uttalar oss om, det är något som vi har mellan oss och vår kund, kommenterar Carl-Henrik Hägg de uppgifterna.

I Varberg lastades man på ännu mer farligt gods.

– Vi har lastat fartyget med tre containrar, säger Carl-Henrik Hägg.

Vad är det mer exakt i dessa?

– Det uttalar jag mig inte om, säger han och vill inte heller kommentera vem som är avsändare till godset.

Skulle till Mellanöstern

Vart skulle fartyget?

– Slutdestinationen för godset var Mellanöstern.

Är det krigsmaterial i lasten?

– Det har jag ingen uppfattning om, säger Carl-Henrik Hägg och fortsätter.

– Allt gods som kommer till och från Sverige kontrolleras av svenska myndigheter. Vi lastar det godset som svenska myndigheter sagt till att vi får lasta.

Finns det risker med att ett fartyg med farligt gods, explosiva varor, i hamnen i Varberg?

– Det är klart att det finns risker. Men det är risker vi är medvetna om och har gjort har gjort en riskanalys av. Men det här att den ligger här längre än väntat ökar inte de riskerna, eller minskar dem, säger Carl-Henrik Hägg.

Ligger kvar tills vidare

Vad händer nu?

– Det som är nu, det är en sak mellan svenska myndigheter och rederier. Det är inget som Hallands hamnar har något med att göra. Vi tillhandahåller kajplats och så vidare. Sedan när myndigheterna godkänner fartyget för sjöfart så seglar det i väg.

Det varierar kraftigt hur ofta fartyg kommer till Varberg lastade med farligt gods. Det kan vara en gång i månaden eller en gång i kvartalet.

Sandra Divinyi
Sandra Divinyi

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

Mest delat just nu
VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER