Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skoladministratör sparkas – skapade kaos på några veckor

Reporter Daniel Olsson berättar om ett tidigare avslöjande.
Efter bara några veckor på det nya jobbet började skoladministratören anställa och sätta lön på egenrekryterade vikarier.
Foto: HENRIK ISAKSSON/TT / HENRIK ISAKSSON/TT
Kristin Perem, HR-chef för Grundskoleförvaltningen i Göteborg
Foto: Göteborgs stad
Foto: Elaine Axelsson. / Elaine Axelsson.

Efter bara några veckor på det nya jobbet började skoladministratören anställa och sätta lön på egenrekryterade vikarier – utan rektors vetskap.

Två månader senare, med en mängd felbeslut och en polisanmälan om urkundsförfalskning i bagaget, får administratören nu sparken. 

Nu kan GT avslöja att den chef som anställde administratören aldrig kontaktade hennes senaste arbetsplats i staden: där hon så sent som i februari fick en skriftlig varning för liknande händelser. 

Det började med att den nyanställde administratören inte kom till jobbet. Den 1 september skulle hon ha sin första arbetsdag på en av Göteborgs grundskolor, men kände sig trött och stannade hemma. 

Detta enligt kommunens egen arbetsrättsliga utredning som radar upp felen: 

Två veckor senare ska kvinnan ha bokat in tolk, trots att skolan redan har egen tolk vilket hon informerats om både före och under samtalet med tolkförmedlingen. En felräkning av antalet elever i förskoleklasserna var nära att kosta skolan 400 000 kronor. 

”Mycket oreda”

Sedan började okända personer dyka upp i systemen som nyligen anställda på skolan. 

Det visade sig att administratören på eget bevåg – ”hej vilt” enligt en beskrivning – rekryterat fyra vikarier och även satt deras löner, utan att rektor eller annan chef med rätt att anställa och lönesätta fått veta något. I personalsystemet fann man ytterligare fyra påbörjade rekryteringar som var okända för rektor.

Då fick förvaltningen nog. Administratören blev av med sina behörigheter och stängdes av från sin tjänst för att utredas. Enligt Grundskoleförvaltningen hade administratören då ”arbetat kort tid och lyckats ställa till mycket oreda” samt ”orsakat arbetsgivaren stor skada”.

En anmälan om urkundsförfalskning har gjorts.

– Hon har skrivit under anställningsavtal och anställt folk och rektorn har inte vetat om att detta har skett, säger Kristin Perem, HR-chef vid grundskoleförvaltningen i Göteborg.

Rektorn som anställde administratören uppger att det saknades både ansökningshandlingar och annonser för tjänsterna:

– Det fanns inga ansökningar utan de här anställningarna har gjorts utan, säger rektorn.

Fick skriftlig varning

Det är oklart vilken relation administratören haft till de fyra anställda som hon valt ut, men två ska enligt uppgift ha kopplingar till kvinnans tidigare arbetsplats. En av de anställda har vid ett annat tillfälle använt administratören som sin referens, en annan anställd har lämnat in ett cv där hon i själva verket söker en säljartjänst. 

Och mycket tyder på att det som kommunen beskriver som ”mycket oreda”, hade kunnat undvikas om rektorn som anställde administratören hade kontaktat hennes senaste arbetsgivare: en annan grundskola i Göteborg. 

I februari i år, ett drygt halvår innan administratören sökte sig till skolan, hade hon fått en skriftlig varning efter en serie felbeslut och misstag som liknar de hon nu får sparken för. 

Det handlar bland annat om felbeställningar och onödiga inköp, felkonteringar av nyanlända som gett ekonomiska konsekvenser för skolan – och upprepade fel vid anställningar.

Men rektorn menar att allt gått korrekt till.

– Jag har tagit de referenser som jag ska ta och som jag fick och som jag anser som tillräckligt, säger rektorn.

Men var det tillräckligt om ni inte fick kännedom om den skriftliga varningen bara ett halvår tidigare?

– Ja, men jag har tagit de referenser så som jag ska göra. Och vi har ansett att de var tillräckliga vid det läget. 

Men tycker du i dag att det var tillräckligt med tanke på att ni inte upptäckte att den senaste arbetsgivaren hade gett den här varningen?

– Vi kan alltid se över rutiner, men jag har tagit referenser så som jag ska göra som rektor. Jag har gjort det som jag ska göra. Sedan kan man alltid analysera och se över och förändra, säger rektorn.

HR-chefen: ”Har diskuterat” 

Kristin Perem, HR-chef vid grundskoleförvaltningen i Göteborg, bekräftar att rutinen i dag är att två referenser ska tas. Samtidigt medger hon att det kan finnas fördelar att kontakta senaste arbetsgivaren för att få en aktuell bild.

– Det som staden har i sina riktlinjer är två referenser, det står inte någonstans att det ska vara den senaste anställningen.

Kan det inte vara ganska rimligt att försöka utreda hur förhållandena var vid senaste anställningen?

– Vi har ju diskuterat det på HR om vi ska förtydliga riktlinjerna och göra det till en lokal rutin att man alltid tar referens på den senare anställningen också. Jag kan tycka det kan vara bra, särskilt om man har en slutkandidat man ska anställa, men det är inte något vi har kommunicerat eller har som rutin. 

De vikarier som administratören anställde har fått arbeta kvar avtalstiden ut, då det riskerade att bli dyrare att inleda en process för att ogiltighetsförklara anställningarna. 

Se också:

Reporter Daniel Olsson berättar om en tidigare granskning.