Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skeppsbron kan kosta göteborgarna en miljard

Bygget av det underjordiska garaget på Skeppsbron riskerar att kosta göteborgarna över en miljard kronor
Foto: CSABA BENE PERLENBERG

Bygget av det underjordiska garaget på Skeppsbron riskerar att kosta göteborgarna över en miljard kronor. 

Parkeringsbolaget är inte berett att ta hela kostnaden.

– Vi har avkastningskrav, så vi kan inte bära en så här olönsam investering på egen hand, säger Gertrud Ingelman (V), andre vice ordförande i p-bolagets styrelse, till Göteborgs-Posten.

Trots att Skeppsbron har kallats stadens bästa tomt har byggplanerna drabbats av åtskilliga bakslag sedan detaljplanen gick igenom för sex år sedan. Bygget väntas gå 860 miljoner kronor back och eftersom staden tvingas skjuta till pengar har politikerna jagar besparingar.

Nu visar det sig att nya kostnader kan tillkomma för staden centralt. Göteborgs stads parkeringsbolag har gjort en genomlysning av bolagets del av investeringen som visar att 330 miljoner kronor av kostnaderna inte är direkt kopplade till garaget, utan i själva verket rör annan infrastruktur. Margareta Broang (M), som är ordförande i p-bolaget, hävdar därför att bolaget inte borde behöva stå för de kostnaderna.

– Den delen vill vi ha hjälp med av staden centralt. Jag önskar verkligen att man kan komma vidare. Det hjälper inte att vi skjuter det framåt, säger Margareta Broang till tidningen.

”Besöksparkering är en osäker intäkt”

Det underjordiska garaget ska rymma 700 platser.

– Besöksparkering är en osäker intäkt. Det har inte minst coronapandemin visat. Våra kalkyler bygger på att vi ska ha en obruten och hög beläggningsgrad i 50 år för att få lönsamhet, säger Gertrud Ingelman till tidningen.

Kommunstyrelsen och i förlängningen kommunfullmäktige måste nu besluta om hur kostnaderna ska fördelas.