Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skenande fraktfartyget har kört vidare – utan tillåtelse

Transportstyrelsen har anmält fartyget.
Det 88 meter långa fraktfartyget Rix Emerlad fick motorproblem och skenade på Göta älv under fredagen.Foto: HENRIK JANSSON
Men nu har det cypriotiskflaggade fartyget åkt vidare – utan lov.Foto: Henrik Jansson

Det 88 meter långa fraktfartyget Rix Emerald fick motorproblem och skenade på Göta älv under fredagen.

Broar fick nödöppnas under färden innan fartyget slutligen kunde ankra utanför Hönö – där det skulle invänta inspektion.

Men nu har det cypriotiskflaggade fartyget åkt vidare – utan lov.

– Vi har rapporterat fartyget i alla system som finns, säger Pekka Piirainen, tjänsteman i beredskap vid Transportstyrelsen.

Fartyget kunde inte heller spåras under lördagsförmiddagen.

Det var under fredagsförmiddagen som larmen kom om ett fartyg i Göta älv med problem. Fartyget, cypriotiskflaggade Rix Emerald, hade fel på bryggan och fick i stället köras från maskinrummet med hjälp av lots.

Marieholmsbron och Jordfallsbron öppnades under för att fartyget, som inte kunde stanna, skulle få fri lejd. 88 meter långa Rix Emerald är lastat med d 2 300 ton grynhavre från Lantmännen och var på väg från Lidköping till destinationen Montrose i Skottland.

En besättningsman ombord på fartyget berättade för GT, via knastrig telefonlina under fredagen: 

– Personal är i motorrummet och ska byta en del.

Mannen förklarade vidare att det är ”engine 1”, som krånglat för fartyget. Personal i motorrummet arbetade febrilt för att kunna stoppa den rullande motorn. 

Rix Emerald skulle inspekteras

Sedan fartyget lotsats genom Göta älv så var planen att det skulle ankra utanför Hönö för att inspekteras.

– Nu får man beställa reservdelar och se till att den blir färdig, sa Fredrik Nordanslätt på Sjöfartsverkets presstjänst, under fredagseftermiddagen.

Men innan fartyget hann inspekteras och bedömas så lättade det ankar och for i väg, vilket P4 Göteborg var först med att rapportera.

Detta utan tillåtelse, säger Pekka Piirainen, tjänsteman i beredskap vid Transportstyrelsen.

– Jag misstänker att de drog utan att åtgärda problemet. Vi hade fått information från lotsarna att de gick från Lilla Edet med stora problem. Men det blir lite ord mot ord. Jag fick tag på skepparen som sa ”jag har inga problem och håller på att hiva ankare”. Jag sa att de inte fick gå förrän vi kunnat identifiera eller utesluta problemet. Då slängde han telefonen i örat på mig, berättar Piiranen. 

Transportstyrelsen har rapporterat fartyget

Han förklarar att man övervägde att kräva lots på fartygets väg ut för att hindra fartyget, men då hade fartyget redan seglat. Nu har Transportstyrelsen anmält fartyget.

– Så får man inte göra. Man ska inte gå med ett fartyg som inte är i ordning. Vi har rapporterat fartyget i alla system som finns så nästa hamn hon kommer in i, det är ju beräknat Skottland, så kommer dom att tas.

Vad innebär det?

– Det innebär att om det blir Skottland så kommer deras sjöfartsmyndighet gå ombord och verifiera att allt står rätt till. Så det blir ett ärende för nästa hamn, om de får komma in där. Det blir ju samma procedur där som skulle ha skett här – med skillnaden att de hamnar i mycket sämre dager.

Slagit av sin AIS-sändare: ”Försvunnit”

Under lördagsmorgonen och förmiddagen gick Rix Emerald inte att hitta via ”AIS” – en spårningsteknik som används för att visa var någonstans i världen ett fartyg befinner sig.

Pekka Piiranen:

– De har gått runt Skagen där sen har de försvunnit. Mig veterligen finns inte gråa zoner i Nordsjön vad gäller AIS:en. Håller man på så där och slår av AIS:en så vill man inte synas. Det är inte ofta som det händer, säger han och höjer ännu ett varningens finger:

– Börjar de bråka med olika myndigheter i Europa så kan man få tillträdesförbud, om man inte gör rätt för sig eller åker i väg med brister.

Piiranen tror dock att fartyget fortsatt är på väg mot sin tilltänkta destination i Skottland och att fartyget kommer slå på sin sändare när man närmar sig England.

– Det går inte att sälja spannmål hursomhelst.

GT har pratat med representanter på Baltic Shipping Company A/S som Rix Emerald tillhör. De har bett att få återkomma med en kommentar. 

Broar nödöppnades i Göteborg – fartyget kunde inte stanna.