Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skenade fartyget försvann spårlöst

Transportstyrelsen har anmält fartyget.
Fraktfartyget Rix Emerlad fick motorproblem och skenade på Göta älv under fredagen.Foto: Henrik Jansson

Fraktfartyget Rix Emerald skenade på fredagen längs Göta älv och valde därefter att lämna svenska farvatten utan tillstånd.

Varför är alltjämt en gåta.

– Som en yttersta konsekvens kan fartyget förbjudas att anlöpa europeiska hamnar, säger Pekka Piirainen vid Transportstyrelsen.

Det som började med ett larm om ett fel ombord skeppet har utvecklats till något av ett mysterium.

Cypriotiskflaggade Rix Emerald kunde inte stanna och både Marieholmsbron och Jordfallsbron öppnades för att fartyget skulle få fri lejd.

Sedan fartyget lotsats genom älven var planen att det skulle ankra utanför Hönö för att inspekteras. Men innan inspektionen hann genomföras stävade det vidare, ut till havs.

Via telefon informerade Pekka Piirainen, tjänsteman i beredskap vid Transportstyrelsen, fartygets kapten om att skeppet inte fick gå innan man hade kunnat identifiera eller utesluta problem ombord. Men Piiranen fick luren i örat.

 – Jag har jobbat med det här i 30 år, och det är kanske andra gången någon har stuckit utan lov, säger han.

Gick inte att spåra

På lördagsmorgonen upphörde signalen från Rix Emeralds AIS – en spårningsteknik som används för att visa var någonstans i världen ett fartyg befinner sig. Alla fartyg är skyldiga att ha spårsignalen på enligt den internationella konventionen Solas (Safety of life at sea) – om det inte finns särskilda skäl. 

– Efter Skagen försvann signalen och vi har inte lyckats få kontakt med skeppet, säger Pekka Piirainen.

Under söndagen har Rix Emeralds position dock noterats på webbplatsen marinetraffic.com. Enligt kartan, som uppdateras i realtid, befinner det sig vid 17-tiden mitt ute på Nordsjön.

Det 88 meter långa fartyget är lastat med 2 300 ton grynhavre från Lantmännen och var på väg från Lidköping till destinationen Montrose i Skottland.

Mattias Pålsson, ansvar för logistik på Lantmännen:

– Vi har sökt rederiägaren och skeppsagenten för att få mer information om vad som har hänt, men utan framgång, säger han.

Det cypriotiskflaggade fartyget gick inte att spåra på fredagen.Foto: FOTO: HENRIK JANSSON

Skottarna beredda

Pålsson fortsätter:

– På Lantmännen förväntar vi oss att man följer de lagar och regler som gäller, men det är för tidigt att säga vilka eventuella konsekvenser det här kan få. Om det är som det framstår nu kan vi avbryta samarbetet, men inget beslut är fattat. Först vill jag ha mer information om vad som har hänt.

Transportstyrelsen har rapporterat fartyget i alla system, och när det anlöper nästa hamn kommer en inspektion att genomföras.

– Förmodligen blir det i Montrose i Skottland. Vi får se vad skottarna hittar, men som en yttersta konsekvens kan fartyget förbjudas att anlöpa europeiska hamnar i fortsättningen, säger Pekka Piirainen.