Alex Hong, 42, är restaurangägaren som skänker lunchkassan till flyktingar. Han vet själv hur de har det. Foto: PRIVATAlex Hong, 42, är restaurangägaren som skänker lunchkassan till flyktingar. Han vet själv hur de har det. Foto: PRIVAT
Alex Hong, 42, är restaurangägaren som skänker lunchkassan till flyktingar. Han vet själv hur de har det. Foto: PRIVAT
Restaurang Thai Silk. Foto: PRIVATRestaurang Thai Silk. Foto: PRIVAT
Restaurang Thai Silk. Foto: PRIVAT

Skänker lunchkassan till flyktingar i nöd

Publicerad

Restaurangägaren Alex Hong, 42, skänker hela lunchkassan till flyktingar i nöd.

Det gör han lite då och då.

1979 tvingades hans familj fly som båtflyktingar och bo i läger - tills de fick chansen att komma till Sverige.

– Man vet hur tufft det är för dem och känner det. Det är nog svårt för många att föreställa sig, säger han.

Ända sedan tsunamikatastrofen 2004 har restaurangägaren Alex Hong i Borås använt sitt jobb för att samla in pengar till hjälporganisationer. Genom att skänka restaurangens lunchkassa för en hel dag får han ihop mellan 30 000 och 50 000 kronor varje gång.

Pengar som han tror gör skillnad.

– Det dumma med detta är att det alltid finns folk som vill ha hjälp. Det sker katastrofer varje dag överallt i världen. Men vid såna här fall uppmärksammas det mer och vår grej har varit att hjälpa till vid stora katastrofer som exempelvis efter Haiti, säger Alex Hong.

"Ingen Finlandsfärja"

Boråskrögaren har visserligen haft den givmilda inställningen länge – men han är långt ifrån ensam om att vilja hjälpa till. GT har tidigare berättat om bland andra frisören Nivan Ellisir som åker ner till Grekland för att hjälpa till på plats och en rad olika idrottsföreningar som skänker pengar.

Men anledningen till att Alex Hong vill hjälpa är inte enbart på grund av medlidande - han vet hur det är att vara båtflykting.

– Jag kom ju själv som båtflykting från Vietnamn 1979. Vi kom till Indonesien och var ute på havet i åtta dagar. Jag var inte mer än sex år då, så jag minns inte så mycket från det. Men jag minns att vi var i ett flyktingläger i Indonesien i åtta månader där Röda korset hjälpte oss komma till Sverige.

I flyktinglägret förlorade Alex Hong sin moder i en ryggmärgsinfektion. Och omfattningen av misären var större än man kan ana, menar han.

– Jag har en väldig förståelse för hur tufft det är. Jag tror inte många klarar av att föreställa sig hur det är. Att sitta på en fiskebåt, som är 20, 30 meter, i åtta dygn. Det var så fullt med människor att det inte gick att ligga ner och kvinnorna höll sig från att gå på toaletten i åtta dagar. De blev ju sjuka av det så klart, säger Alex Hong och tillägger:

– Det är inga vanliga båtar. De kan tippa när som helst, och att ligga ute på havet så länge... Det är ingen Finlandsfärja man är på direkt.

Ville inte till Sverige

Efter sviterna av Vietnamnkriget flydde många människor landet. Alex Hong minns att familjen då inte visste vad Sverige var.

– När vi var i flyktinglägret sa min far att han inte kände till Sverige. Alla ville ju till Kanada, Australien eller kanske USA. Man kände till Danmark mer än Sverige, och när man fick reda på var det låg ville man inte komma hit. Det låg ju nära ett kommunistiskt land och det var det man flydde från, säger Alex Hong som syftar på dåvarande Sovjet.

Men hit kom han med hjälp av Röda korset. Och det är han oerhört tacksam för i dag.

– Jag känner mig tacksam varje dag faktiskt. Jag känner tacksamhet och vill göra det bästa av det här.

Nu laddar restaurangen, Thai Silk, inför den 10 september. De har tagit in extra personal och hoppas få ihop en ansenlig slant för att kunna skänka till just Röda korset.

– Många är positiva och vill verkligen hjälpa. Det känns fint, säger Alex Hong.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER