Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Sjuksköterskan Sheyda prisades för sitt arbete

Sheyda Sofizadeh, utsågs till ”Årets diabetessjuksköterska” i december 2021.
Foto: Privat
Sheyda Sofizadeh är ofta ute och föreläser om diabetesvård för kolleger. Vid sidan av jobbet på vårdcentralen i Uddevalla forskar hon vid Sahlgrenskas forskningsenhet i Uddevalla.
Foto: Privat

Sheyda Sofizadeh, 52, vill sprida kunskap om diabetes till både patienter och kolleger.

Nu har hon fått utmärkelsen ”Årets diabetessjuksköterska” för sitt starka engagemang att hjälpa människor med sjukdomen.

– Jag släpper aldrig taget om mina patienter och ger upp, innan de mår bra och får ner sina blodsockervärden, säger hon.

Sheyda Sofizadeh jobbar på Närhälsan Dalaberg vårdcentral i Uddevalla.

Efter att ha varit på väg att utbilda sig till tandläkare i Norge bytte hon spår och läste till sjuksköterska i Trollhättan.

Hon arbetade sedan först på en njuravdelning på Norra Älvsborgs Länssjukhus, NÄL, och kom i kontakt med patienter som hade problem med njurarna på grund av diabetes.

– Jag blev intresserad av att lära mig mer inom det området, berättar Sheyda Sofizadeh, som läste vidare till distriktssköterska och nu har haft diabetes som specialområde under många år.

Vid sidan av jobbet på vårdcentralen håller hon föreläsningar för kolleger på andra vårdcentraler och forskar vid Sahlgrenskas forskningsenhet i Uddevalla.

”Stolt över att ha gjort ett bra arbete”

Utmärkelsen ”Årets diabetessjuksköterska” fick hon i december på Diabetesforum på Svenska mässan i Göteborg, vilket även Bohusläningen skrivit om.

– Det är en stor ära och jag är stolt över att ha gjort ett bra arbete. Men det som leder till framgång är teamarbetet, att vi som arbetar tillsammans har ett mål, säger hon.

Sheyda Sofizadeh förklarar att hon arbetar mycket med att engagera patienten, och utbilda honom eller henne i sin sjukdom. Hon konstaterar att det är viktigt att visa empati och att patienten blir sedd som individ. 

– Jag vill se helheten inte bara diabetessjukdomen. Varför har patienten högt blodsocker? En del patienter har många problem i bagaget, som till psykisk ohälsa. Jag engagerar mig i deras problem och pratar om hur vi ska lösa dem. Jag kan behöva skicka dem till dietist, sjukgymnast eller psykolog.

”En komplicerad sjukdom”

– Diabetes är en komplicerad sjukdom. Och precis som jag hela tiden måste höja min kunskap försöker jag höja patienternas kunskap. Det är också därför jag forskar.

Hon säger att många patienter från början har dåligt självförtroende och inte tror att de kan påverka sin sjukdom.

– Det bästa med jobbet är när jag lyckats uppmuntra någon som blivit bättre. När man hjälpt någon som kanske gått med högt blodsocker i många år. Det ger mig mycket energi och är det som gör att jag fortsätter jobba och förbättra vården.