Ulf Wagner är är Sjömagasinets ägare. Foto: FOTO TOMMY HOLL IBL/AOP / /IBLUlf Wagner är är Sjömagasinets ägare. Foto: FOTO TOMMY HOLL IBL/AOP / /IBL
Ulf Wagner är är Sjömagasinets ägare. Foto: FOTO TOMMY HOLL IBL/AOP / /IBL
Sjömagasinet återkallar sin hovmästarsås. Foto: NORA LOREKSjömagasinet återkallar sin hovmästarsås. Foto: NORA LOREK
Sjömagasinet återkallar sin hovmästarsås. Foto: NORA LOREK
Hovmästarsåsen. Foto: SjömagasinetHovmästarsåsen. Foto: Sjömagasinet
Hovmästarsåsen. Foto: Sjömagasinet

Lyxkrogens klassiska hovmästarsås återkallas

Publicerad

Sjömagasinet drar tilbaka 156 burkar av sin hovmästarsås.

Anledningen är att miljöförvaltningen kommit fram till att Sjömagasinet inte uppfyllt kraven för allergimärkningen som är för otydlig.

Burken har sålts på Sjömagasinet i över 20 år.

– Först blev jag nästan lite upprörd. Förstår man inte att senap innehåller senapsfrön? Men okej, det är lika bra att vara övertydlig, säger ägaren Ulf Wagner.

I den aktuella texten på burken står det att såsen innehåller senap, kikkoman, farinsocker, olja och kaffe.

Men det är inte tillräckligt, menar Miljöförvaltningen i Göteborgs stad som slagit fast att Sjömagasinet inte uppfyller kraven för allergimärkning. Det framgår av ett pressmeddelande.

Sjömagasinet drar tillbaka sås

Anledningen till detta är att Sjömagasinet enbart skrivit ut kikkoman. Men kikkoman är en så kallad sammansatt ingrediens. Den består av flera ingredienser, som soja och vete, vilket inte skrivs ut.

 

LÄS OCKSÅ: Stjärnkockarnas viktras – gick ner 50 kilo 

 

Ordet senap har dessutom samma typsnitt som övriga ingredienser. Därmed framhävs den inte som en allergen. Och att senap innehåller senapsfrön står inte heller utskrivet, trots att det ska göra det, enligt Miljöförvaltningen.

– Först blev jag nästan lite upprörd. Förstår man inte att senap innehåller senapsfrön? Men okej, det är lika bra att vara övertydlig. Det finns ett engelskt uttryck som heter "Rather safe than sorry", säger ägaren Ulf Wagner.

Sjömagasinet.Foto: NORA LOREK

"Får inte hända"

Däremot är det ingen allergisk kund som råkat illa ut, berättar Wagner.

– Först hade ju Mannerström den i 15 år och vi haft den i sju år. Vi har haft samma innehållsdeklaration som Mannerström har haft på sin. På alla dessa år har vi inte haft en enda människa som blivit allergiskt eller haft klagomål. 

– Men nu drar vi tillbaka dem och skriver helt enkelt den rätta innehållsförteckningen. Det är inte svårt, men vi har inte tänkt hela vägen.

Sjömagasinets köksmästare Gustav Trägårdh säger så här i pressmeddelandet:

– Något sådant här får inte hända, det är enormt viktigt för oss att vi kommunicerar korrekt information kring allt vi gör och jag kan inte göra annat än att be om ursäkt över detta med de bristfälliga etiketterna.

De 156 burkarna som dragits tillbaka har sålts på sajten mat.se. Resterande burkar kommer man märka om.

Ulf Wagner tog över restaurangen 2011 när Leif Mannerström hoppade av. Den startades 1984.

 

LÄS OCKSÅ: Leif Mannerström säljer anrika Kometen

Relaterade ämnen
Erik Göthlin
Erik Göthlin

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

Mest delat just nu
VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER