Foto: Jan Wiriden
 Foto: Jan Wiriden

Sex åtalas för bluffspel på Casino Cosmopol

Publicerad

GÖTEBORG. Fem anställda hjälpte en gäst att blåsa Casino Cosmopol på nästan en halv miljon kronor under en månad.

Men enligt åklagaren har det pågått i flera år och att det rör sig om betydligt större summor.

– Det är väl flera miljoner som jag tror, säger Stina Lundqvist.

På tisdagen åtalades sex personer för tolv fall av trolöshet mot huvudman samt medhjälp till brottet för att under drygt en månad ha lurat till sig nästan en halv miljon kronor från Casino Cosmopol. Fem av personerna var vid tillfället anställda vid Casino Cosmopol och den sjätte personen var en stamgäst.

Det hela uppdagades 2011 då en annan gäst lämnade ett anonymt tips. Det systematiska fusket fångades då på övervakningskameror.

Åklagare Stina Lundqvist berättar att de anställda vid casinot väntade tills kulan droppade i rouletthjulet och lagt sig i ett fack. Först då placerades spelmarker ut på det vinnande numret.

– Man fuskade helt enkelt, säger Stina Lundqvist.

Har sagts upp

Åtalet omfattade som sagt drygt en månad.

– Min personliga uppfattning är att det här har pågått länge, minst ett år eller två innan, säger Stina Lundqvist och fortsätter.

– Och det rör sig om väldigt mycket större summor. Jag vet inte hur mycket men drar man in 500 000 kronor på en månad så är det väl flera miljoner, men det är en gissning.

Detta är inget hon lyckats bevisa, men hon tycker att man kan se det på sms- och telefontrafiken.

Utredningen har pågått sedan det uppdagades hösten 2011.

– Det har varit en svår omfattande utredning, säger Stina Lundqvist.

– Den här typen av brott har jag inte varit med om tidigare, att man lurats sin arbetsgivare på det här sättet.

Männen, som är mellan 27 och 40 år gamla, har sagts upp från kasinot. De förnekar brott.

Sandra Divinyi
Sandra Divinyi

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER