Jessica Nordkvist var nära att gå på den dyra bluffen från företaget, men räddades av en varning på Facebook. Foto: PrivatJessica Nordkvist var nära att gå på den dyra bluffen från företaget, men räddades av en varning på Facebook. Foto: Privat
Jessica Nordkvist var nära att gå på den dyra bluffen från företaget, men räddades av en varning på Facebook.  Foto: Privat
"Den ser verkligen seriös ut", säger Jessica Nordkvist. Foto: Sanna Wikström"Den ser verkligen seriös ut", säger Jessica Nordkvist. Foto: Sanna Wikström
"Den ser verkligen seriös ut", säger Jessica Nordkvist. Foto: Sanna Wikström

Ser ut som myndighetsbrev – men är en kostsam bluff

Publicerad

Jessica Nordkvist var nära att gå på den dyra bluffen från företaget, men räddades av en varning på Facebook. 

– Den ser verkligen seriös ut, jag tänkte inte för en sekund att det skulle vara någon form av bluff, säger Jessica Nordkvist.

Nu varnar polisen för lömska knepet för att lura egenföretagarna i fällan.

Jessica Nordkvist, 28, är egenföretagare och driver en skönhetssalong i Kungsbacka. När ett utskick från "Företagsopinion" damp ner i brevlådan var Jessica nära att gå på bluffen. 

– Den såg så seriös ut och jag trodde den var riktig, säger Jessica Nordkvist.

Utskicket var inplastat i grön plast och utgav sig för att vara en opinionsundersökning.

När hon öppnade kuvertet tänkte hon att hon skulle fylla i undersökningen och skicka in uppgifterna.

– Jag la undan den bland de öppnade räkningarna och skulle sätta mig med det efter att barnen hade somnat. 

Räddades av varningen på Facebook

Hon hade även fått hem ett utskick från "Bolagsupplysningen" som hon kände igen som bluff sedan tidigare. Hon fotograferade kuvertet och la ut bilden med en varningstext på Facebook.

Polisen varnar för de oärliga företagen på Facebook.Foto: Skärmdump Facebook

Men som tur var råkade hon få syn på ett Facebookinlägg i gruppen "Brottsplats/Samverkan: Kungsbacka" där det varnades för att undersökningen från Företagsopinion var en bluff. 

– Jag tänkte ”herregud, vad är detta", man blir så upprörd.

Lurades av tidigare bluff

Jessica blev så sent som förra året lurad att betala flera tusen till ett företag som kontaktade henne, och hon har sedan dess varit extra försiktig när det kommer till erbjudanden och utskick.

– Efter min incident förra året är jag så nojig och paranoid. När det ringer på mitt företagsnummer blir man nojig med en gång. Man sumpar ju säkert bra grejer också från företag som är seriösa, men jag vågar inte. Det kan bli så stora konsekvenser. Man ger inte ärliga företag en chans för att man har råkat ut för ett blufföretag tidigare.

Företagsopinion finns med på Svensk handels varningslista.Foto: Sanna Wikström

Även polisen har gått ut och larmat för bedrägeriförsöket. På sin Facebooksida varnar de för både Bolagsupplysningen och Företagsopinion. 

Polisen: "Vilseledande"

Bolagsupplysningen beskrivs som "en gammal tråkig bekant" och något som polisen varnat för flera gånger tidigare. Skriver man under utskicket fastnar man i ett kostsamt avtal.

Företaget som kallar sig Företagsopinion är enligt polisen mer "lömskt" utformat och liknar en opinionsundersökning med frågor om till exempel trainee- och instegsarbeten för nyanlända. 

Båda företagens huvudmän finns i de baltiska staterna, skriver polisen.

Enligt Ann Rönnäng, kommunpolis i Kungsbacka, är det inte helt klart om det rör sig om bedrägeri eller inte.

– Men det är vilseledande för den som får hem det här, säger hon.

Det luriga är att brevet ser ut som ett myndighetsbrev.

– Det ser ut som att du får hem en enkät du kan fylla i. I det finstilta framgår det att när du har skickat in det här då har du förbundit dig till att köpa annonsplatser hos de här företagen för ungefär 6400 kronor per år i tre års tid, säger Ann Rönnäng.

Det ser ut som en enkätundersökning, men om man lusläser det finstilta så framgår det att man åtar sig att betala närmare 12 000 kronor under två år.Foto: Sanna Wikström

Känner igen knepet sedan tidigare

Helt nytt är det inte att efterlikna en opinionsundersökning. Ann Rönnäng känner igen knepet sedan tidigare.

– Jag tror att de var på tapeten redan för några år sedan. Ibland har det varit att man är med i en telefonkatalog, men så visade det sig att det kostar massor av pengar för att man då väntas annonsera i den. Det är ju lite lömska metoder att binda folk till ett avtal som de inte hade för avsikt att ingå.

Polisens råd är att slänga breven direkt i papperskorgen. Men om man lurats av utskicket och skickat in sina uppgifter så är Ann Rönnängs råd att kontakta konsumentupplysningen i sin kommun.

– Det finns konsumentupplysning i varje kommun. Jag hade vänt mig till dem för att få hjälp med hur man kan bestrida fakturan. 

I de fall där det står i det finstilta att man förbinder sig att betala vissa kostnader kan det bli svårare, eftersom man förväntas ha läst även det finstilta. 

– Sen kanske man ska anmäla det som ett bedrägeri så att det får utredas om det är ett bedrägeri eller inte, säger Ann Rönnäng.

Svensk handel varnar

Företagsopinion finns med på svensk handels varningslista sedan juli 2017.

Varningslistan varnar för bluffakturor, företag med oseriösa försäljningsmetoder och för erbjudanden eller utskick som kan uppfattas som vilseledande.

Så här skriver Svensk handel om företaget:

"Företagsopinion skickar ut ett formulär med texten ”PROPÅ 2017 om Arbetsmarknad, Migration – Invandring”. Formuläret ger intryck av att vara en opinionsundersökning eller en enkät.

I det finstilta står det att företagaren binder upp sig att, under två år, annonsera på deras hemsida www.foretagsopinion.se, till en kostnad av 6395 kr per år."

Relaterade ämnen
Lovisa Waldeck
Lovisa Waldeck

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER