Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Seppo, 79, gjorde superfynd – lurades på pensionspengarna

Under 2018 anmäldes drygt 1,5 miljoner brott i Sverige.
Seppo Kääpä trodde han köpte en billig mobiltelefon, men det hela visade sig vara en bluff.Foto: Privat / Privat
Någon telefon har, två månader senare, fortfarande inte dykt upp. Foto: MANU FERNANDEZ / AP TT NYHETSBYRÅN

Erbjudandet var för bra för att tacka nej till: En sprillans ny Samsung för bara nio kronor.

– Jag tyckte att det var så lite pengar att det var värt att chansa, berättar Seppo Kääpä.

Men två månader senare har någon telefon fortfarande inte dykt upp. Däremot har det regelbundet dragits pengar från pensionskontot.

Seppo surfade runt på Facebook när erbjudandet dök upp i flödet.

– Det var ett företag som skrev att de hade en drive på Samsung-telefoner. De hade sålt så dåligt, så nu reade de ut hela lagret för nio kronor styck, berättar Seppo.

Han bestämde sig för att slå till. Sambon behövde en ny telefon, och nio kronor kunde de både ha och vara utan.

– Vi betalade med hennes Visa-kort. Jag tyckte att det var så lite pengar att det var värt att chansa, säger Seppo.

Två månader har passerat sedan dess, men någon telefon har fortfarande inte kommit.

Däremot har det dragits pengar från sambons kort vid två tillfällen, senast under måndagen.

– Det har tagit 729 kronor per gång. Jag förstår inte varför. Det stod ingenting om att telefonen skulle köpas på avbetalning, och hursomhelst har vi ju inte fått någon, säger Seppo.

Han fortsätter:

– Det känns inte bra alls, med tanke på vår låga pension. Man får räkna varje krona.

Polisens råd

Seppo har inga kontaktuppgifter till företaget som drar pengarna, varken telefonnummer eller mejladress. Bolagets namn liknar namnet på ett amerikanskt företag som säljer telefonsystem, men några billiga Samsungtelefoner saluför de inte. Av Seppos kontoutdrag framgår det också att pengarna har dragits från Nederländerna.

Magnus Lindegren, polisens chef för bedrägerisektionen i Göteborg, är väl bekant med bluffen.

– Det brukar handla om dyra telefoner, värda tusentals kronor, som slumpas bort för en struntsumma. Men det är sällan man får någon telefon. Oftast binder man upp sig på någon form av avtal.

Rådet är enkelt: Om något låter för bra för att vara sant, så är det oftast det. Har man ändå gått på bluffen är rekommendationen att ta kontakt med sin bank.

– Man reklamerar köpet och berättar att man inte har ingått det här avtalet, säger Magnus Lindegren.

Polisanmälan resultatlös

Hur man går vidare efter det, och om man får några pengar tillbaka, är upp till banken. 

Magnus Lindegren tycker att Seppo även bör göra en polisanmälan, men mest för statistikens skull. 

Att det kommer att leda till något konkret är högst osannolikt.

– Det handlar om ett utländskt bolag. Ett bolag kan inte sättas i fängelse och ett annat land kommer inte att lämna ut sina medborgare. Det rör sig också om förhållandevis små belopp, och åklagare är inte intresserade av att driva sådana ärenden. Någon förundersökning kommer aldrig att inledas, säger Lindegren.

Seppo har kontaktat sin bank och spärrat kortet, men pengarna får han inte tillbaka.

– Nej, tyvärr. Man får lära sig av erfarenheten, säger han.

Magnus Lindegren, polisens chef för bedrägerisektionen i Göteborg. Foto: ANDERS YLANDER / ANDERS YLANDER GT/EXPRESSEN