Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Semesterpärlorna rustar för en ny coronasommar

Smögenbryggan.
Foto: Åsa Dahlgren

Västkusten rustar inför andra sommaren med corona.

Och nu är beredskapen att ta emot turisterna bättre än förra året.

Det menar Erika Hassellöv, ordförande i pandemigruppen i Sotenäs kommun.

– Vi har betydligt mer kunskap om vad en pandemi innebär, och en helt annan kontakt med Folkhälsomyndigheten och Smittskydd, säger hon.

I Sotenäs kommun ligger en av Västkustens hetaste turistmål – Smögenbryggan.

Den nära en kilometer långa bryggan med sina restauranger och butiker lockar hundratusentals besökare varje år.

Även förra året när coronapandemin hade pågått några månader var det gott om turister som strosade längs bryggpromenaden.

Nu förbereder sig kommunen på en pandemisommar nummer två.

– Vi är vana vid att hantera ett högt besökstryck och har under många års tid haft sommarmöte inför säsongen där vi samlar olika funktioner i kommunen, räddningstjänst, polis och samhällsbyggnadsförvaltningen, säger Erika Hassellöv, hr-chef i Sotenäs och ordförande i den pandemigrupp som kommunen startade för ett år sedan.

”Mer kunskap vad pandemin innebär”

Hon fortsätter:

– Det här med pandemin gör att det kommer en dimension till. Inför den här sommaren har vi betydligt mer kunskap, både nationellt och lokalt, om vad en pandemi innebär. Vi har en helt annan kontakt med Folkhälsomyndigheten och ett nära samarbete med regionens Smittskydd.

Erika Hassellöv.
Foto: ANNA HELGESSONN

Erika Hassellöv konstaterar att kommunen noga följer myndigheternas riktlinjer och ”så lite som möjligt” försöker hitta egna lösningar.

– Vi skyltar upp och betonar vikten av att hålla avstånd, vi är noga med att informera om senaste nytt på kommunens hemsida och hålla oss uppdaterade kring de regionala restriktionerna. Det är viktigt att besökare från andra regioner tar del av den informationen, säger hon.

Vad gäller Smögenbryggan har kommunen en del funderingar kring vad som kan göras för att förhindra trängsel.

– Det är en plats där det kan uppstå ett väldigt högt besökstryck. Mycket löser vi genom dialog och kommunikation med bland annat de näringsidkare som är på bryggan.

Kan införa system som varnar

De regler som redan finns på plats för restauranger och butikslokaler gäller förstås också sommarverksamheterna konstaterar Erika Hassellöv.

– Sedan resonerar vi om andra åtgärder som skulle kunna vidtas. Exempelvis finns teknik som Telia Crowd Alert som larmar i realtid när folksamlingar uppstår. Den kan vara användbar på ställen där man vet att många personer samlas. Det skulle kunna vara en lösning. Men det är inget som är bestämt ännu.

Hon pratar också om hur folkströmmen på bryggan kan ledas via andra vägar, till exempel behöver personer som är på väg till badet i andra änden kanske inte trängas med flanerare på bryggan.

Även om många hoppas på att smittan lugnar sig till sommaren och att vaccinationerna får tydlig effekt menar Erika Hassellöv att kommunen måste förbereda sig för ett läge som liknar det nuvarande.

– Blir det bättre är det bara plus. Men vi måste ta höjd för att kunna ha ett besökande som följer rekommendationerna på ett tryggt och säkert sätt.

Henrik Lindh, kommundirektör Orust.
Foto: Orust kommun

Trängsel i små kustsamhällen

Henrik Lindh, kommundirektör på Orust, konstaterar att kommunen inte har några stora samlingspunkter, utan snarare många mindre. Framför allt finns en oro för trängsel i de små kustsamhällena på västra Orust, som Gullholmen, Käringön och Mollösund.

– De drar många dagturister och det är också många som har sommarhus där. Största risken för trängsel är vid färjelägena och i anslutning till dem. Men där ligger ansvaret hos Västtrafik, menar han.

Henrik Lindh säger att kommunens miljökontor har en bra dialog med restaurangägare och andra företagare.

– Vi ser inte att vi har några andra åtgärder att vidta än de vi redan har. Det finns ju redan allmänna riktlinjer. Det är en väldigt stor vilja hos våra företagare att hantera detta på ett bra sätt. et är snarare besökarna som kanske inte riktigt förstå att de måste rätta sig efter reglerna. Folk tar inte det personliga ansvaret så långt som de borde.


Se mer: