SD-toppens uttalande om partiets höga löner

Jörgen Fogelklou vid Sverigedemokraternas landsdagar i Lund
Foto: Sven Lindwall
Jörgen Fogelklou sverigedemokraternas ordförande i Göteborg.
Foto: Skärmdump
Axel Darvik folkpartist i Göteborgs kommunfullmäktige.
Foto: Skärmdump

Sverigedemokraternas ordförande i Göteborg Jörgen Fogelklous uttalande i kommunfullmäktige sprids nu i sociala medier.

Det var under en debatt i kommunfullmäktige som Fogelklou bemötte argumenten om att SD:s politiker får mer pengar från sitt parti än andra rikspolitiker med orden:

– Grus är större än sand som är mindre än sten.

Det är bland annat hemsidan tvdags.se som länkat till klippet som ligger på Youtube. Klippet kommer från Göteborgs kommunfullmäktiges möte den 10 augusti. SD:s kommunalråd Lars Hansson har i en motion lyft frågan om de högsta kommunchefernas höga löner. Han har föreslagit att det skulle sättas en gräns som gjorde att de inte kunde få mer än motsvarande ett kommunalråd.

I klippet syns den folkpartistiske kommunfullmäktigeledamoten Axel Darvik argumentera om att flera ledande sverigedemokrater, däribland partiledaren Jimmie Åkesson och gruppledaren i riksdagen Mattias Karlsson, tar ut mer i ersättning från sina partier än andra jämförbara politiker.

Skämsgränsen

– Nu frågar du "var går skämsgränsen" för oss, när Sverigedemokraterna har de högst betalda politikerna i landet?

Och det är då Jörgen Fogelklou begär ordet och kommer med svaret som ingen tycks förstå och som nu setts av tusentals personer på sociala medier.

– Grus är större än sand som är mindre än sten, säger han.

Från klarhet till klarhet

Uttalandet väcker en del förvåning i salen.

– Det var en replik det, det går från klarhet till klarhet, säger kommunfullmäktiges ordförande Lena Malm, S.

Axel Darvik vet fortfarande i dag inte vad Jörgen Fogelklou menade med sina ord.

– Jag tror att han blev väldigt paff och inte visste vad han skulle säga. Möjligen att han tyckte att det jag sa var ovidkommande och att han då själv ville säga något ovidkommande han också. Det var väldigt konstigt i alla fall och jag tror inte det var någon annan i salen som heller förstod, säger han.

Axel Darvik tycker att han många gånger fått argumentera konstiga debatter efter Sverigedemokraternas utspel i kommunfullmäktige i Göteborg. Och han hoppas nu att filmklippet får effekten att nivån höjs.

– De är ju folkvalda och borde respektera demokratiska möten och inte sabotera dem som de gjort med konstiga frågor och ett oproffsigt sätt. Det finns ju möjligheter att tänka igenom sina förslag innan man lägger fram dem, säger Axel Darvik.

Enligt Jörgen Fogelklou var uttalandet ett försök till humor. Läs hans svar här.