Sara Appelqvist tycker inte att hyresvärden tar problemet på allvar. Foto: PrivatSara Appelqvist tycker inte att hyresvärden tar problemet på allvar. Foto: Privat
Sara Appelqvist tycker inte att hyresvärden tar problemet på allvar.  Foto: Privat
”Det var likadant förra året, och året dessförinnan hade vi mal i vår lägenhet”, säger Sara Foto: Privat”Det var likadant förra året, och året dessförinnan hade vi mal i vår lägenhet”, säger Sara Foto: Privat
”Det var likadant förra året, och året dessförinnan hade vi mal i vår lägenhet”, säger Sara Foto: Privat

Saras ilska mot Familjebostäder

Publicerad

Sara Appelqvist delar trappuppgång i Majorna i Göteborg med fyra andra hyresgäster.

Och mängder av malfjärilar.

– Det var likadant förra året, och året dessförinnan hade vi mal i vår lägenhet, säger Sara, som inte tycker att hyresvärden, Familjebostäder, tar problemet på tillräckligt stort allvar.

Familjen Appelqvist har under de senaste tre åren, högst ofrivilligt, blivit något av experter på skadedjursinsekten mal.

– Första gången vi upptäckte mal hos oss, var hösten 2016. Vi behandlade och sanerade och lyckade bli av med dem, berättar Sara Appelqvist, som tidigare intervjuats av GP.

Men troligtvis kom malen från en större härd. Nästa år var de nämligen tillbaka igen – och med besked den här gången.

Sara Appelqvist har problem med mal i lägenheten. Foto: Privat

– Det var på våren, och en dag när jag kom hem svärmade det av mal i trappuppgången. Under sommaren var det ett så stort problem att vi alltid fick slå ihjäl ett par stycken innan vi öppnade dörren till lägenheten, och sen skynda oss in.

Tredje gången gillt

Under hela sommaren fick familjen hålla fönstren stängda, för att inte riskera att släppa in mal i bostaden, säger Sara. Mängder av de små fjärilarna flög runt ute på gården och i nästan alla trappuppgångar.

Och efter ett par dagar med sol och värme har malarna nu, rekordtidigt, åter gett sig till känna.

 

LÄS MER: Västsvenska parets ilska mot resebolaget

 

Sara har sedan förra året haft kontinuerlig kontakt med Familjebostäder, som flera gånger anlitat Anticimex för att lösa problemet. Men de punktinsatser som Anticimex kunnat erbjuda, har enligt Sara inte varit tillräckliga.

Men felet är inte Anticimex, menar Sara, utan Familjebostäders.

Otillräckliga åtgärder

– De tar oss inte på allvar. Mina grannar och jag ber om hjälp, och de svarar bara med att de har gjort allt de kan. Men det kan jag inte hålla med om.

Familjen har haft problem med malarna i flera år, säger Sara.Foto: Privat

Sara uppger att det finns en diskrepans mellan de åtgärder som Anticimex säger är nödvändiga, och de åtgärder som Familjebostäder är villiga att vidta.

– Härden är så pass stor och utspridd att det behöver tas ett samlat grepp. Det är en stor gård och ett gammalt hus med öppna vindar. Det hjälper inte om jag får bort malen från mitt vindsförråd, om förrådet bredvid fortfarande har mal, säger Sara.

GP har pratat med Håkan Rystrand, som är leveransansvarig för Anticimex i Göteborg, och han delar Sara Appelqvists uppfattning.

– Det är viktigt att alla i husen går igenom sina förråd så man hittar härdar. Om 25 personer går igenom förråden men en person som har en härd inte gör det, blir man inte av med malen, säger han till tidningen.

”Kan inte tvinga folk”

Enligt Rystrand borde bostadsföretag och hyresrättsföreningar se till så att alla boende går igenom sina förråd.

Men det låter sig inte göras, enligt Familjebostäders områdeschef i Majorna, Lars Gustafsson: 

– Vi äger fastigheter men inte rätten till att tvinga oss in i förråden eller tvinga folk till att städa sina förråd, säger han till GP.

I ställer har Familjebostäder satt upp lappar i kvarteret där de informerar om hur man blir av med mal, samtidigt som de uppmanar de boende att gå igenom sina förråd. 

Men det är osannolikt att det skulle vara tillräckligt för att lösa malproblemet, enligt Sara Appelqvist:

– Jag tycker att Familjebostäder har en väldigt konstig inställning till sina hyresgäster, som under hela den här tiden betalat full hyra. Personligen är det tröttsamt att ingenting händer, det stjäl mycket energi.

Råd och tips för att bli av med mal

- Ta bort organiskt material genom att städa grundligt.

- Lägg endast undan rena kläder, gärna förpackade i täta emballage.

- Kontrollera undanlagda textilier regelbundet.

- Angripna textilier kan värmebehandlas vid 60°C genom tvätt, strykning eller torktumling.

- Töm utrymmen, som garderober, klädkammare, byråer etc., från kläder och textilier.

- Dammsug drabbade utrymmen. Var noggrann kring lister, springor och sprickor.

- Frys in dammsugarpåsen innan den slängs i soporna.

- Textilier bör skakas och borstas mycket noggrant. De kan tvättas, värmebehandlas (ca +60°C) eller/och frysas (ca -18°C).

 

Relaterade ämnen
Jens Andersson
Jens Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

Mest delat just nu
VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER