Sarah har fått nog av rasismen som drabbar henne och personalen på restaurangen. Foto: PrivatSarah har fått nog av rasismen som drabbar henne och personalen på restaurangen. Foto: Privat
Sarah har fått nog av rasismen som drabbar henne och personalen på restaurangen. Foto: Privat
Ibland får de rasistiska meddelanden genom bokningssystemet. Foto: SkärmdumpIbland får de rasistiska meddelanden genom bokningssystemet. Foto: Skärmdump
Ibland får de rasistiska meddelanden genom bokningssystemet. Foto: Skärmdump

Sarah hyllas för sitt oväntade sms – efter rasistiska mejlet

Publicerad

Sarah Coulibaly, 41, driver en afrikansk restaurang i Göteborg – och utsätts ofta för hat.

I veckan fick restaurangen en bokning där en person uttryckte sig rasistiskt.

Då valde Sarah att sms:a och ringa upp personen bakom kommentaren.

– Det kändes overkligt, säger hon.

”Det är inte lätt att driva en afrikansk restaurang.”

Inlägget på den västafrikanska restaurangen "Babemba" får flera att reagera starkt. Sarah Coulibaly, 41, äger och driver restaurangen tillsammans med sin man – och de tvingas kämpa ihärdigt mot rasistiska utbrott mot företaget och personalen, berättar hon.

– Det är grejer som händer från dag till dag. Man försöker strunta i det. När folk uttrycker sig starkt orkar man inte ta tag i det, säger Sarah.

Restaurangen öppnade i början av 2017.Foto: Privat

Babemba får ibland meddelanden, oftast genom bokningstjänsten, av rasistisk karaktär.

”Jag är allergisk mot svarta människor” stod det i ett av dessa meddelanden – signerat med namn och telefonnummer.

Så här skrev personen genom bokningssystemet.Foto: Skärmdump

Sarah Coulibaly svarade med ett sarkastiskt sms – som anspelar på personens påstådda ”allergi”.

– Jag svarade impulsivt. Att kocken är svart, men att vi inte säljer svarta människor. 

Här är Sarahs svar på sms.Foto: Skärmdump

Sarah Coulibaly blev chockad av meddelandet, berättar hon.

– Det kändes overkligt. Jag ringde också upp den personen. Jag kollade upp honom på nätet och hans namn stämde med bokningen. Men han vågade inte prata, han la på direkt, säger hon.

”Spottade mot mig”

Sporadiskt kommer personer dessutom in till restaurangen och uttrycker sig rasistiskt, berättar Sarah.

– En person spottade mot mig. Jag frågade varför och han sa ”det här är mitt land”. Det är mitt land också. De flesta som gör sådana grejer är jättefega och flyr efter. Jag brukar inte klaga, men det här blir för mycket för mig. Det är jättejobbigt.

Sarah Coulibaly har fått nog av rasismen.Foto: Privat

I inlägget på Facebook skriver Sarah att händelser som dessa får henne att stundvis vilja ge upp verksamheten.

– Jag undrar varför de gör det. Är inte Sverige öppet för afrikaner? Vi vill visa vad vi afrikaner har för mat och vad vi äter, säger hon.

– Vi har jättefantastiska gäster. De har varit med oss sedan vi var ett litet gatukök. Det är bara några enstaka som gör sådant dumt.

Uppmanas att polisanmäla

Kommentarsfältet på Facebook är fyllt med stöttande ord till Babembas personal och kommentarer som fördömer händelserna.

– Det är många som känner att det är hemskt. Det blir jag glad över. Det finns goda människor, det ger mig hopp och tro på människor, säger Sarah.

Flera personer uppmanar henne att polisanmäla händelserna som beskrivs.

– Min mans reaktion var att vi skulle polisanmäla. Men det tar så lång tid och sen läggs det ner av polisen, så jag ville inte. Det är för mycket jobb för en utredning som ändå kommer läggas ner. Inget kommer hända, säger Sarah.

– Det räcker för mig att få ut det här så att folk får se. 

Vad vill du säga till de som beter sig så här?

– Det jag har att säga är … jag vet vilka ni är och vad ni har gjort. Sådana saker är inte skämt. Det här är inte okej.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER