Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sandras frustration – mot hyresvärden

Privat Foto: "Jag vill inte ens gå in där", säger Sandra Borg om sin lägenhet.
Privat Foto: Det har gått fyra månader sedan Sandra Borg kunde bo i sin lägenhet.

När grannen fick en vattenläcka grävde hyresvärden upp golvet i Sandra Borgs lägenhet i Trollhättan. 

Lägenheten blev obeboelig och Sandra har sedan fyra månader tillbaka inte kunnat bo där.

– Jag vill inte ens gå in där. Det är så mycket svartmögel, säger Sandra Borg, som behövt flytta in hos pojkvännen med sina två söner.

– Vi ska göra rätt för oss, säger delägaren Fredrik Carlson till Hem&Hyra.

I juni bröt hyresvärden APF Management AB i Trollhättan upp Sandra Borgs golv, vilket Hem&Hyra var först med att rapportera. Syftet var att fixa en vattenläcka hos grannen.

Läckan är nu fixad men Sandras golv är fortfarande uppbrutet och på väggarna växer svartmögel.

Hon och hennes två söner på fem och sex år har inte kunnat bo i lägenheten sedan slutet av juni.

– Det känns fruktansvärt. Och det är så jobbigt för mina söner, speciellt för den äldsta. Han längtar verkligen hem. 

När Sandras golv bröts upp fick hon ingen information om när det skulle bli fixat igen, säger hon. Lägenheten blev efteråt väldigt fuktig och möglet började växa på väggarna. 

Sandra har lämnat kvar barnens kläder i svartmöglet. Foto: Privat

Felanmälde lägenheten

Sandra felanmälde lägenheten två gånger till APF. Hon var även i kontakt med dem flera gånger. Sista gången hon hörde av sig var för två veckor sedan via mejl. Hon säger att hon inte fick något svar.

– Jag har tjatat på dem men de gör ändå inget. Jag har inget förtroende kvar nu. Det känns jobbigt att de inte lyssnar på mig.

Sandra bor nu hos sin pojkvän med barnen. Hon vill inte gå hem och hämta barnens kläder då hon inte vill vistas i möglet.

– Jag har alla barnkläder där och behöver dem men jag vill inte ens gå in där. Det är så mycket svartmögel.

Sandra menar även att APF inte har använt sig av fläktar och avfuktare i lägenheten efter golvuppbrytningen. 

Lång väntan på förändring

Fredrik Carlson, en av delägarna i APF Management AB, säger till Hem&Hyra att han inte kan svara på varför inga fläktar har använts i Sandras hem.

Det har snart gått fyra månader sedan golvet bröts upp, men Fredrik Carlson menar att det kan ta tid ibland.

– Jag håller med om att det har tagit tid. Det viktiga nu är att vi ser till att få arbetet gjort och lägenheten återställd. Sedan ska Sandra ersättas. Det normala är att vi gör upp med Hyresgästföreningen om ersättning efter att arbetet är klart. Vi ska göra rätt för oss, säger Fredrik Carlson till Hem&Hyra. 

GT har också sökt Fredrik Carlson.