Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Säkerhetsluckan i Apples ansiktsigenkänning

Så här ser Apples nya mobil ut.
Tvillingparet Rojan och Rodan Hamo har avslöjat en säkerhetslucka i Iphone.
Foto: Privat / Privat
”Vi kunde knäcka det och vi är de första som gör det i hela världen”, säger Rojan.
Foto: KARLY DOMB SADOF / AP TT NYHETSBYRÅN

Här är tvillingarna som lurar skjortan av mobiljättarnas ansiktsigenkänningar. 

Efter att Rojan Hamo, 19, köpt en Iphone XR så kunde hans bror Rodan låsa upp den med sitt ansikte på första försöket. 

Borås tidning, BT, var först med att berätta om hur tvillingparet Rojan och Rodan Hamo lyckats lura ansiktsigenkänningen hos både Apple och Samsung. 

Tidningen har träffat bröderna och bevittnat säkerhetsluckan. 

Brödernas kusliga likhet lurar vännerna

Bröderna i Sjuhärad är till förväxling lika och blir misstagna för varandra av sina respektive kompisar. 

– Om du ser mig och pratar med mig och träffar min bror på bussen dagen efter – du kommer inte märka någon skillnad, säger Rojan till Expressen. 

Däremot trodde han att Iphone XR-modellen han köpt skulle lyckas skilja dem åt, särskilt som den kan användas för att logga in på mobilt bank ID och göra överföringar via betalappen Swish. 

– Jag registrerade mitt ansikte för Apples Face ID på den nya telefonen. Då tog min bror telefonen eftersom han ville testa och mobilen öppnade sig för hans ansikte, säger Rojan. 

Samsungs senaste modell gick också bet 

Hans bror har en Samsung S8 Plus och även den har misslyckats med brödernas tvillingtest, dock är ansiktsigenkänningen inte lika lättlurad som Iphones. 

– Vi kunde lura den på var femte, var tredje försök, säger Rojan.  

Brodern Rodan säger dock till BT att det handlar om var tionde försök. 

– Vi litar på varann, så vi behöver inte vara misstänksamma. Men det är mycket pengar man får betala för en mobil vars säkerhet inte fungerar. 1 300 dollar är mycket. Vi har vetat att vi kan göra det här ganska länge, men inte riktigt tänkt på att höra av oss till media om det, säger Rodan till tidningen och berättar att han sökt kontakt med Apple för att påtala bristen. 

– Jag ringde Apple och fick prata med någon som verkade vara lite högre upp till slut. De sa att det säkert är en brist, men ändå ett undantag, säger Rodan.

Samsung trodde att broderns ansikte var systerns

Även marknadsledaren Samsung har dock brottats med opålitlig ansiktsigenkänning, som kunnat luras med hjälp av fotografier och nära släktingar, och för nya modellen Galaxy S10 har den koreanska mobiljätten försett funktionen med en varningstext som uppmanar till en annan autentiseringsmetod för maximera säkerheten. 

Den Hongkong-baserade utvecklaren Jane Manchun Wong hör till dem som lurat flaggskeppsmobilens ansiktsigenkänning. Detta genom att visa hur hennes bror med liknande ansiktsdrag kunnat låsa upp hennes telefon, vilket techsajten Mobil rapporterat om.  

Även kinesiska Huawei, världens tredje största mobiltillverkare, som menar att 3D-skanning gör deras ansiktsigenkänning extra säker i nya Mate 20 Pro, har problem med funktionen enligt Mobil. 

Thomas Andersson som har Huawei-modellen har berättat för sajten att ansiktsigenkänningen fungerar på hans bror, som inte är en tvilling: 

– Det var nästan kusligt hur lätt den låste upp sig. Jag bara visade mobilen på bussen för min bror och den låste upp sig direkt. Jag tror att han lyckades på 8 av 10 försök, säger han till Mobil.

Samsung rekommenderar fingeravtryck för stark säkerhet

BT har sökt representanter för Apple och Samsung kring säkerheten i ansiktsigenkänningarna och endast Samsung har svarat.  

”För fall som kräver stark säkerhet rekommenderar Samsung att du använder vår specifika fingeravtrycksfunktion på skärmen som bara låser upp med ditt fysiska avtryck. Den har certifierats av FIDO Alliance, som är världsledande på området”, skriver Samsungs nordiske produktchef Andreas Bergqvist i ett mejl till tidningen