Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Sahlgrenska granskar elsparkcykel-olyckor

Många sökte vård i Västa Götaland efter att ha kraschat med en elsparkcykel.Foto: MAXIM THORÉ / BILDBYRÅN
Sahlgrenska undersöker elsparkcykel-olyckorna.Foto: MATHIAS BERGELD / BILDBYRÅN

198 personer sökte vård i Västra Götaland förra året efter att ha kraschat med en elsparkcykel.

Nu undersöker Sahlgrenska olyckorna.

– Vi vill veta hur mycket vård dessa skador konsumerar, hur många sjukhusdagar, hur mycket arbetsfrånvaro det genererar. Sedan vill vi också veta om det är elsparkcykeln som verkligen är ansvarig för olyckorna, säger Ragnar Ang, vårdenhetsöverläkare på Traumavårdsenheten Sahlgrenska, till Göteborgs-Posten.

Studien har sin upprinnelse i att det förra sommaren kom in allt fler patienter på Sahlgrenska som hade skadat sig i en olycka med en elsparkcykel. De vanligaste skadorna är ansiktsskador, ansiktsfrakturer, käkfrakturer, hjärnblödningar och brutna ben och armar.

– Vi har sedan införandet av elsparkcyklar i Göteborg sett en skadeorsak som var ny för oss. Man har en arbetsrutin och man upptäckte helt plötsligt olyckor med elsparkcykel, det märker man ju när det kommer in i den mängden som det gjorde 2019, säger Ragnar Ang till tidningen.

De flesta olyckorna sker kvällstid på helger

Tanken med studien är att få fram ett underlag som ska hjälpa till att besvara ett antal frågor:

Hur många olyckor rör det sig om totalt?

När sker olyckorna?

Vilka skadas och vad får det för konsekvenser?

För att ta reda på om det verkligen är elsparkcykeln som är ansvarig för olyckorna får patienter i studien frågan vad de hade för alternativ.

– Vi vill gärna veta om de hade vurpat om de inte hade fått tag på en elsparkcykel och hittills misstänker vi att de har haft promenad, kollektivtrafik eller taxi som alternativ. Och vi vet ju att man inte får en handledsfraktur av promenad, buss eller taxi, säger Ragnar Ang till tidningen.

Det man noterat hittills i studien är att olyckorna främst sker kvällstid på helger, lika många män som kvinnor drabbas, och patienterna är oftast mellan 20 och 40 år.