Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Säger att fabriken har tillverkningsproblem

Praxis i branschen är att apotekskunden inte ska behöva vänta i mer än 24 timmar - om inte beaktansvärda skäl föreligger.

Vad som är beaktansvärda skäl kan diskuteras. Ett kan vara att ett apotek går i väntans tider på en försenad leverans.

Trogne apotekskunden Johnny Bramfors har aldrig varit med om maken. Men det har Lena Zanders, som är apotekschef hos Medstop vid Kungsportsplatsen i Göteborg.

- Det är ovanligt att det händer, men det händer, säger hon.

"Svårt får tag på substans"

Enligt praxis i branschen har apoteket 24 timmar på sig att få fram en begärd produkt.

Men just den här gången är praxis inte till Johnny Bramfors hjälp. Orsaken förklaras av Lena Zanders:

- Det är tillverkningsproblem på fabriken. Det har varit så ett tag.

Orsaken till problemen kan Lena Zanders bara spekulera i.

- Det kan vara att man har svårt att få tag i nån substans. Eller att man fått fel på en maskin. Jag vet inte.

Kan inte bytas ut

Hade Johnny Bramfors medicin varit utbytbar kunde han ha erbjudits någon likvärdig medicin mot sina smärtor. Men innebörden av ett kryss i en ruta på hans recept är att han ska ha Tiparol, och inget annat.

Rådet från apotekschefen blir att ringa doktorn, som skrivit ut receptet, och höra om det finns nåt tänkbart alternativ till medicinen som är omöjlig att få fram i dagsläget.

När GT följer anvisningen och ringer doktorn blir det ett kort samtal:

- Jag vill inte diskutera detta, säger han.