Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Saab-ikonen Per Gillbrand är död

Foto: NO BYLINE
En av många nya bilmotorer som Per Gillbrand visade upp på bilsalonger världen över. Denna från Stockholm år 2000. Foto: SAM STADENER
"Turbo-Pelle" älskade veteranbilar. Denna Lotus Super Seven var en ögonsten. Foto: HÅKAN MATSON
Per Gillbrand i sin verkstad som GT/Expressens motorskribent fick en visning av år 2000. Foto: HÅKAN MATSON

En av Sveriges mest framgångsrika ingenjörer, motorgeniet Per Gillbrand, har gått bort 82 år gammal.

– Han drabbades av cancer i somras, berättar änkan Inga Gillbrand.

Gillbrand var en innovatör som gjorde mängder av banbrytande utvecklingar. Karriären startade på Volvo Penta i Skövde, men han plockades snabbt till Volvos "projekt 1958" i Göteborg som ledde fram till B18-motorn.

B18-motorn är en av tidernas främsta och mest långlivade serietillverkade bilmotorer.

Denna satt bland annat i ikonbilen P1800 (som TV-deckaren "Helgonet", Roger Moore, gled omkring i), Amazon, PV544 och i 140-serien.

Saab värvade tungt

1964 flyttade han till Saab. Den värvningen var en stor del av förklaringen till framgångarna för bilmärket från Trollhättan.

– Vi fick ett fint liv tillsammans och bodde periodvis utomlands när Per arbetade för Saab. Vi hade härliga år i både England och Italien, berättar Inga.

Under tre decennier på Saab blev Gillbrand "Turbo-Pelle" med alla motorintresserade svenskar. Han utvecklade företagets första fyrtaktsmotor, men blev mest känd för framtagandet av turbomotorerna som gjorde Saab världsledande under storhetstiden sista fjärdedelen av 1900-talet, berättar Teknikens Värld. 

Minns sin gode granne

Gillbergs sista arbetsgivare var Saab-Scania i Södertälje. Inga och Per bodde i Mariefred.

– Han höll på med motorer också som pensionär, ja ända in i det sista. Byggde modeller och funderade på olika utvecklingar, berättar Inga.

Något som vännen och grannen Bengt Olceder vidimerar med en blandning av glädje och vemod.

– Vi hade ett gemensamt intresse i veteranbilar och Per var alltid oerhört hjälpsam, berättar Olceder.

Han har gjort flera filmer där hans vän och granne är med. Bland annat i våras då Gillbrand hjälpte honom att få igång en veteranbil.

– Det är en gammal MG som hade stått lite för länge, men det var inga problem för Per att få igång den. Han var verkligen ett motorgeni.

Höll show med minimotorer

Som pensionär fortsatte Per Gillbrand med sina innovationer som slog mässbesökare på bilsalongerna med häpnad gång på gång.

Hans sista uppmärksammade framträdande skedde så sent som november 2014 då han visade upp sina egentillverkade minimotorer i Berwaldhallen i Stockholm. I filmen, som Bengt Olceder publicerat på You Tube, visas också klipp från Gillbergs egen verkstad med mera.

Per Gillbrand gick bort i onsdags och sörjs av massor av motorvänner världen över. Hans närmaste anhöriga var hustrun Inga, barnen Peter och Ebba.

Västgöten som blev ett motorgeni

Per Gillbrand föddes 1934. 1955 blev han maskiningenjör efter examen vid Tekniska Gymnasiet i Göteborg. Mellan 1956 och 1964 arbetade han på Volvo, först i Skövde och därefter i Göteborg.

Han hade del i utvecklingen av ikoniska B1800-motorn.

1964 fortsatte karriären på Saab i Trollhättan. 1970 blev han sedan chef för Saab-Scanias motorlaboratorium i Södertälje. Han hade stor del i utvecklandet av Saabs turbomotorer som var världsledande under decennier.

1992 blev Gillbrand hedersdoktor på Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

Helgonet – en TV-succé på 1960-talet

Helgonet hette egentligen Simon Templar. Figuren skapades av Leslie Charteris och förekom i en rad romaner. Helgonet var var en slags gentlemannatjuv som hamnade i hjälterollen. Helgonet blev en omåttligt populär TV-serie med Roger Moore (känd från James Bond) i titelrollen där det spelades in totalt 118 avsnitt varav 47 i färg. Han körde omkring i en Volvo P1800. Helgonet har även blivit tecknad serie, och i filmversionen hade Val Kilmer huvudrollen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!