Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så undviker du att bli blåst av bluffmakarna

Lotta Gustavsson, konsumentrådgivare på konsument Göteborg.

Varje år omsätter blufföretagen minst 1,2 miljarder kronor.

Och problemet bara växer.

– Undvik att tacka ja till saker över telefon, säger Lotta Gustavsson, konsumentrådgivare.

Bluffakturor är ett vanligt problem. Enligt Svensk handel får de varje dag in cirka hundra tips från företagare som upplever att de fått en bluffaktura. Men inte bara företagen drabbas, utan också privatpersoner.

Lotta Gustavsson är konsumentrådgivare på konsument Göteborg. Hon varnar för att lättvindigt tacka ja till saker över telefon.

– Var kritisk och ställ frågor till ett företag som hört av sig. Och se till att läsa på. Det är många som först i efterhand letar efter företag som ringt, och först då sett att de har en massa klagomål och finns med på varningslistor. Ta hellre risken att missa ett bra erbjudande genom att tacka nej på telefon, och säg att man själv tar kontakt med företaget i efterhand.

Magnus Strömqvist, vd på Svensk Handel Juridik, håller med.

– Den gamla, kanske utslitna devisen att om någonting låter för bra för att vara sant – så är det ofta det. Om ett företag nu har ett erbjudande som är så bra att man inte kan få ett skriftligt underlag, då är det mycket som talar för att det är någonting som är lurt, säger han.

De vanligaste bluffakturorna gäller ofta avtal personen inte tackat ja till, där man tror att man tackat ja till något som var gratis eller att det rör sig om en annan kostnad än det parterna avtalat om.

– Om man fått emot en bluffaktura ska man alltid bestrida den, säger Lotta Gustavsson.