Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så skapades den stora splittringen i hamnen

Facket håller informationsmöte i samband med förra årets lockout. Foto: NORA LOREK
Skandiahamnen. Foto: GÖTEBORGS HAMN/GORAN ASSNER
Skandiahamnen. Foto: VALENTIN OGNEOV

Den stora hamnkonflikten i Göteborg har beskrivits som en strid mellan det hårdföra Hamnarbetarförbundet och den lika hårdföra arbetsgivaren APM Terminals.

Men "Uppdrag granskning" kan i onsdagens program visa på att konflikten är betydligt större än så och att delar av den kan spåras 45 år tillbaka i tiden.

Någon lösning är ännu inte i sikte – och konflikten kan ändra på svensk arbetsrätt i grunden.

Det är i onsdagens program av "Uppdrag granskning" som man går igenom hamnkonflikten i Göteborg som nu pågått i flera år.

Lite förenklat kan man säga att konflikten har sin grund i att arbetarna i hamnen tillhör två olika fackförbund – Hamnarbetarförbundet och LO-facket Transportarbetarförbundet – men att arbetsgivaren APM Terminals bara tecknat kollektivavtal med det senare förbundet. Det trots att Hamnarbetarförbundet har flest medlemmar och krävt att också dem ska ha kollektivavtal. Något som APM inte gått med på.

 

LÄS OCKSÅ: Varsel i Göteborgs hamn – 160 tjänster ska bort

 

Hamnarbetarförbundet, vars avdelning i Göteborg går under namnet "Hamnfyran", har av kritikerna beskrivits som hårdföra bråkmakare. Enligt stadgarna måste alla medlemmar godkänna en uppgörelse med arbetsgivaren. Till skillnad från andra förbund där ledningen kan ta besluten. 

Långvarig hamnkonflikt

Erik Helgesson på Hamnarbetarförbundet. Foto: SVT/UPPDRAG GRANSKNING

Det var 2011 som danska APM Terminals vann kontraktet med Götborgs kommun. Det första intrycket var positivt, enligt Hamnarbetarförbundet. Men sedan blev det sämre.

– Vi upplevde att det fanns en ganska kraftig attitydförändring. Nu ville man inte lösa grejer som man förut visserligen hade behövt förhandla om men i alla fall hittat någon kompromisslösning och gått vidare. Nu var det stopp hela tiden. Och vi hade jävligt svårt att driva facklig verksamhet för man sa till förtroendevalda att de inte fick prata med medlemmarna, säger Erik Helgesson på Hamnarbetarförbundet, i programmet.

 

GRATIS! Ladda ner GT:s nyhetsapp i Iphone & Android

 

Och konflikterna kvarstår, efter flera år. En konflikt som kostat kunderna i hamnen miljoner och som kraftigt skadat den svenska arbetsmarknaden och dess anseende, enligt bland andra Svenskt näringsliv.

 

LÄS OCKSÅ: Lockout i Göteborgs hamn efter krismöten

 

Hamnarbetarförbundet har flera gånger gått ut i strejk och blockad. Och arbetsgivaren har svarat med blockader. I maj i fjol blev lockouten ett faktum när APM bestämde att stänga hamnen under kvällar och nätter och arbetarna utestängdes utan lön. En månad senare lade arbetsgivaren varsel på 160 tjänster.

Arbetsgivaren: "Ett kryphål"

Arbetsgivaren menar att förbundet använder ett "kryphål" i lagen.

– Ja, det är ett kryphål omkring det att man tillåter att ett fackförbund kan strejka och lägga blockader i en verksamhet, för att få ett kollektivavtal, när det redan finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen, säger Henrik Kristensen, vd för APM, i programmet.

Henrik Kristensen, vd för APM Terminals. Foto: SVT/UPPDRAG GRANSKNING

Mats Glavå, expert på arbetsrätt, menar att det inte stämmer.

– Det är inget kryphål. Det är huvudregeln. Huvudregeln är att organisationer som inte har kollektivavtal får vidta stridsåtgärder. Det är det Hamnarbetarförbundet gör. Det är inget kryphål, säger han i programmet.

Men konflikten är mer djupgående och kan spåras decennier tillbaka. 1972 bildades Hamnarbetarförbundet efter att ha brutit sig ur det LO-anslutna Transportarbetarförbundet. Och splittringen är fortfarande högst aktuell. Hamnarbetarförbundet föreslog att man tillsammans med Transportförbundet skulle skriva på avtalet som en part gentemot arbetsgivaren. Men förslaget gick inte igenom. Och i stället kom Transport och Sveriges hamnar, som företräder APM Terminals, överens om ett nytt avtal under konflikten.

Regeringen ser över strejkrätten

I dag är det, enligt "Uppdrag granskning", alltså inte bara en strid mellan arbetsgivaren och "Hamnfyran". Det är i stället "Hamnfyran" på ena sidan och APM Terminals i sällskap av Transportarbetarförbundet, Svenskt näringsliv, Sveriges hamnar och Götborgs hamn på andra sidan.

 

LÄS OCKSÅ: Regeringens drag mitt i hamnstriden

 

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Foto: LISA MATTISSON

Dessutom har konflikten nått högsta politiska nivå i och med att arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) i fjol gick ut och sa att "det ska vara ordning och reda på svensk arbetsmarknad" samtidigt som hon presenterade regeringens nya utredningsdirektiv där fackets möjligheter till stridsåtgärder ska ses över.

En nödvändighet, menar vissa. En attack mot facket och en begränsning av strejkrätten, menar andra.

Men framtiden är i skrivande stund oklar.

"Uppdrag granskning" sänds 20.00 onsdag.

 

Konflikten i hamnen i Göteborg

Orsaken i grund är att arbetarna i hamnen tillhör två olika fackförbund och att arbetsgivaren, APM Terminals i Göteborgs Hamn, tecknat kollektivavtal med det ena, LO-facket Transportarbetareförbundet. Hamnarbetarförbundet har dock flest medlemmar i containerhamnen och kräver att arbetsgivaren också ska teckna avtal och förhandla med dem, vilket APM konsekvent vägrar med hänvisning till att man inte kan ha två kollektivavtal enligt svensk rätt och kutym.

 

"Hamnfyran" menar att fackliga rättigheter trycks tillbaka i hamnen medan företaget vill få Hamnarbetarförbundet att binda sig vid fredsplikt. Något den historiskt stridbara "Hamnfyran" inte vill gå med på. 

Utöver själva kärnfrågan är parterna oense om en mängd andra frågor. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!