Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så många statliga miljoner får Göteborgs skolor

Foto: Pressbild

Regeringen har miljonsatsat på att anställa fler assistenter som ska avlasta landets lärare.

Nu står det klart 18 miljoner kronor hamnar i Göteborg.

Och mer kan det bli.

– Om det visar sig att andra kommuner inte söker kan det bli mer, säger Grundskolenämndens ordförande Helene Odenjung, L, till GP. 

I april i år gick regeringen ut med att man efter en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet satsat 475 miljoner kronor på ett statsbidrag för att fler lärarassistenter skulle anställas inom den svenska skolan.

– Lärarbristen är stor. Samtidigt ägnar lärare mycket tid åt olika arbetsuppgifter som skulle kunna utföras av andra. Lärarassistenter kan avlasta lärarna så att de kan fokusera på att förbereda och utveckla undervisningen och det som hör till den. På så sätt kan kvaliteten i undervisningen stärkas och studieron öka, sa utbildningsminister Anna Ekström i ett pressmeddelande då.

Kan få mer än det som redan är bestämt

Nu står det klart hur stor del av kakan som hamnar i Göteborg – 18 miljoner kronor.

Till GP berättar Grundskolenämndens ordförande i Göteborg, Helene Odenjung, L, att det kan tillkomma ytterligare miljoner.

– Jag räknar med att vi kommer att få åtminstone 18 miljoner kronor. Om det visar sig att andra kommuner inte söker kan det bli mer, säger hon till tidningen.

Odenjung hoppas att flera lärarassistenter ska kunna anställas i Göteborg innan årsskiftet.

Årets utdelning blir heller inte den enda. Nästa år ska ytterligare 500 kronor fördelas mellan landets olika kommuner.

Lärarnas riksförbund välkomnar satsningen

Åsa Fahlén är förbundsordförande för Lärarnas riksförbund. Hon berättar för GT att hon välkomnar satsningen.

– Vi har välkomnat satsningen på lärarassistenter för att vi ser att en stor del av lärares arbetstid går åt till uppgifter som inte behöver utföras av lärare, säger hon.

Åsa Fahlén är förbundsordförande för Lärarnas riksförbund Foto: Elisabeth Ohlson Wallin / Elisabeth Ohlson Wallin

Men det är ändå lite tveeggat, menar hon.

– Vi tycker att det bör satsas mer på att göra det mer attraktivt att bli lärare, säger Fahlén och fortsätter:

– Det som är viktigt för oss med den här nya satsningen är att lärarna själva får identifiera och påpeka var det behöver stöd av en assistent på sina skolor och att det inte påtvingas.