Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så luras polisen av kopparhandlarna

STÖLDSKYDDAR. Här stöldskyddas kopparledningar på järnvägen i Göteborg. Den målas med osynlig dna-märkt färg för att sätta stopp för stölderna som bland annat saboterat tågtrafiken. Foto: ADAM IHSE/SCANPIXFoto: Adam Ihse / Scanpix

Metallstölderna har blivit ett samhällsproblem som kostar hundratals miljoner.

Många skrothandlare struntar i branschförbudet mot att köpa koppartråd och annan metall kontant.

När "Kalla Fakta" besökte 21 handlare med dold kamera var 15 av dem villiga att betala kontant.

Kostar samhället 70 miljoner om året

Kopparstölder orsakar varje dag två timmars försening i tågtrafiken i Sverige.

Samhällskostnaden är minst 70 milj kronor årligen.

Totalt omsätts hundratals miljoner varje år i stölder från byggarbetsplatser, kyrkor, järnvägar.

Skrothandlarpriset ligger på cirka 38 kilot för prima koppar.

Världsmarknadspriset ligger runt 46 kronor. Källa: Kalla Fakta

Granskningen i "Kalla Fakta" i TV4 i går kväll visade att åtskilliga skrothandlare inte bryr sig om reglerna som gäller.

För att minska handeln med stulna metaller har branschorganisationen Svenska Järn infört ett förbud för sina skrothandlare att köpa koppar för kontanter.

"Cash is king"

Men inför "Kalla Faktas" dolda kameror visades en annan verklighet upp. Skrothandlare som inte bara erbjöd pengar (runt 38 kronor kilot för koppar) utan även informerade om hur säljaren kan lura polisen.

"Cash is king", ropar skrothandlaren efter den maskerade reportern på vägen ut.

En annan berättade hur man skriver ett fejkat intyg om var det inlämnade godset kommer från.

Branschorganisationens regelverk tycks med andra ord vara en pinsamt tandlös tiger.

- Har vi väldigt många oseriösa metallhandlare som tar emot detta och ger ut kontanta pengar så kommer det här att fortsätta, säger Johan Lundberg vid Västra Götalandspolisen till "Kalla Fakta".

Höga priser

De höga världsmarknadspriserna och efterfrågan i bland annat Kina har gjort det lönsamt att handla med koppar. Metallstölderna ökar stadigt och orsakar stora samhällsskador som till exempel elavbrott och tågförseningar.

Överst i skrotkedjan finns stora företag som Stena Recycling. En polis beskriver för "Kalla Fakta" deras verksamhet som häleri i tredje led.

Har kontroller

Stenaföretaget har hittills inte ställt kravet på sina underleverantörer att de ska stoppa kontantköp av skrot.

- Vi gör allt vi kan för att minimera risken att hantera stöldgods. Till exempel var vi först i branschen att slopa kontanthantering på våra egna anläggningar.

- Sedan gör vi gedigna kontroller av leverantörer som vill komma och sälja till oss. Är vi det minsta osäkra blir det ingen affär, säger Stena Recyclings kommunikationschef Annette Björklund till GT.

Men ni ställer inte krav på våra leverantörer att de ska slopa kontanthantering?

- Vi har 100 000 leverantörer, och ska man införa krav måste det vara kopplat till någon form av kontroll så att man kan följa upp att kravet efterlevs. Men det är inte gjort i en handvändning.

- Vi menar då att det mest effektiva är om hela branschen får ett lagförbud mot att hantera kontanter. Då kan den befintliga kontrollapparaten hos polisen och skattemyndigheterna kopplas in och ha en kontroll på detta.