Så hittar du svalkan i extrema värmen

Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi vid Göteborgs universitet.
Foto: THOMAS JOHANSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Många njuter i värmen – men många lider lika mycket.
Foto: Sebastian Kahnert / TT NYHETSBYRÅN

Temperaturer kring 30 grader, vindstilla och stekande sol. 

Sommarhettan blir ett problem för många, inte minst äldre, om de inte kan fly den. 

Så väl Pensionärernas riksorganisation (PRO) och SMHI har larmat – men det finns sätt att skydda sig. 

– I värmeböljor är det känt att det alltid dör folk, så det är klart att det är obehagligt, säger Agnes Wold, professor. 

Flera dagar med över 30 grader i Västsverige och hettan är efterlängtad av många. 

Men sommarvärmen är inte bara positiv. En del lider kraftigt i värmen. 

Allt ifrån djur och personer som bor i varma lägenheter till arbetsplatser som blir överhettade med dålig luftkonditionering. 2018 dog 700 personer på grund av extremvärmen i Sverige och 2019 rapporterade Expressen att bristen på sval luft på äldreboenden och sjukhus var fatal. 

I år har också PRO varnat för att blodtrycket kan öka och att många av deras medlemmar lider när det blir för varmt. 

– I värmeböljor är det känt att det alltid dör folk, så det är klart att det är obehagligt. Men om det ökar blodtrycket vet jag inte, det gäller att försöka hålla sig borta från värmen, säger professor och överläkare Agnes Wold.

Frottéhandduk och vattenbalja

Hon hänvisar till länder som är mer vana än Sverige att ha extremhetta. 

Hur ska man då göra som äldre person, om man vill hålla sig sval men har begränsade möjligheter? 

– Det skulle väl vara de här ”vanliga sakerna”, att man inte ska vara ute i solen och inte utsätta sig för värmen över huvudtaget. Man håller sig helst inne, som man gör i länder där det alltid är varmt. Där går man ut först på kvällen när det är svalare. 

– Man kan också ta en frottéhandduk och doppa i vatten och lägga på sig. Det fungerar bra och är avkylande.

– Sätta fötterna i en balja med vatten är bra också. Sitt där med fötterna i en stund. Det behöver inte vara jättekallt vatten, bara det är lägre än 40-45 grader så kyler det ner. 

Agnes Wold: ”Bara fakta”

Det har också dragits paralleller mellan dödsfall bland äldre på somrarna och människans klimatpåverkan. DN rapporterade nyligen att 31 procent av jordens värmerelaterade dödsfall beror på klimatförändringar orsakade av människan. 

Just det är också den stora faran, menar Agnes Wold – som inte tycker att man ska oroa sig för äldre anhöriga. Det finns sätt att kyla ner sig. 

– Man behöver inte vara orolig. Folk oroar sig alldeles för mycket om allt möjligt. Men man behöver tänka över sin produktion av koldioxid, om resandet. Det är inget tyckande, det är bara fakta, säger Agnes Wold. 


Andra tips för att kyla ner dig

Fläktar eller portabel luftkonditionering. 

Medan fläktar går att hitta för någon hundralapp kostar luftkonditionering/air condition från tusenlappen och uppåt. AC:n kan eventuellt låta en del, men ger ordentlig kall luft. Dock behöver man ha ut slangen genom ett fönster för att kunna dumpa varmluften som alstras. Använder man fläkten kan man sätta en skål med isbitar under fläkten. Då blåses kall luft ut i rummet. 


Korsdrag

Klassiskt och enkelt för den som har fönster i motsatta väderstreck. Genom att öppna fönstren får du korsdrag i rummet och skön svalka.


Varm dusch

Jo, faktiskt. Innan läggdags kan man ta en stekhet dusch. 

– Det kanske låter konstigt, men man kan testa att ta en varm dusch innan man lägger sig, har Christian Benedict, docent i neurovetenskap och sömnforskare vid Uppsala universitet, sagt till SVT. 

Duschen hjälper till att öppna kärlen i händer och fötter, som släpper ut värmen från kroppen.


Stäng ute solljuset

Använd gardiner och persienner på dagtid. På så sätt hindrar du solljuset från att komma in och värma upp rummet ytterligare. På kvällen eller i skymningen kan man öppna upp igen.


Frys kudden

Ett väl beprövat knep – frys kudden och lakanet en stund innan läggdags. Skönt och svalt precis vid läggdags. 


Ljusexponering

Är du ute i solen på dagen och får mycket ljus blir du sömnig på kvällen. Således är det enklare att somna. 

– Stark ljusexponering sätter i gång en inre sömnklocka, som ett timglas. Efter 13-14 timmar känner man en jättestark trötthet – lagom till kvällen.


Så klarar du extremvärmen. Folkhälsomyndighetens tips för att må bra: