Bilden visar den prototyp som det norska företaget tagit fram för trängselskatteprojektet i Göteborg. Trafikverket, transportsyrelsen och Göteborgs stad som beställt trängselskattesystemet har varit överens om att betalstationerna ska märkas så lite som möjligt. Därför uppförs en enkel rörkonstruktion som dimensioneras beroende på hur bred den blir och hur mycket den ska bära.
Tre typer
Det kommer att finnas tre olika typer av betalstationer beroende på hur gatan eller vägen ser ut.
Det blir rejäla portaler över de stora lederna, upp- och nedvända L- formade betalstationer på mindre vägar och enkla stolpar på en del gator.
På konstruktionerna sätts kameror som automatiskt registrerar nummerplåtarna på fordonen som kör förbi.
På en del infartsleder till Göteborg ska det inte bara sitta kameror på portalerna utan även skyltar.
–Därför måste konstruktionen dimensioneras beroende på vilken spännvidd det handlar om och hur mycket vikt den ska bära, säger Marianne Nyberg på trafikverket.
Hon avslöjar också att rören ska målas i en speciell grå färg för att synas så lite som möjligt.
Påbörjas i augusti
Arbetet med att placera ut konstruktionerna påbörjas i augusti. Då ska en tredjedel av betalstationerna placeras ut och testas innan nästa tredjedel byggs.
Norska Q-Free är leverantör av systemet och byggföretaget Veidekke ska bygga upp upp det i Göteborg.