Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så här kan betalstationerna se ut

Så här kan betalstationerna komm att se ut när trängselskatten införs i Göteborg nästa år.
Norska företaget Q-Free som har fått uppdraget att bygga upp betalningssystemet.
– Göteborg blir först i världen med den här konstruktionen som vi kallar singelgantry, säger Jenny Simonsen på Q-Free till GT.

SÅ FUNKAR DET

Systemet sköts av smart programmerade datorer.

 

När ett fordon kör förbi kameran registreras registreringsskylten med hjälp av ANPR-teknik (Automated Numper Plate Recognition) som ibland också kallas OCR, (Optical Character Regcognition).

 

I princip går det till så att systemet tar ett foto av regplåten och det skickas till en central i Örebro där det "läses" av en dator som programmerats så smart så att den kan identifiera siffror och bokstäver.

 

Datorn samlar uppgifter om det fordon som kör in i betalzonen under en kalendermånad.

 

Månaden efter skickas en avi ut till bilägaren.

Betalningen ska vara transportstyrelsen tillhanda den sista dagen månaden därefter.

Bilden visar den prototyp som det norska företaget tagit fram för trängselskatteprojektet i Göteborg. Trafikverket, transportsyrelsen och Göteborgs stad som beställt trängselskattesystemet har varit överens om att betalstationerna ska märkas så lite som möjligt. Därför uppförs en enkel rörkonstruktion som dimensioneras beroende på hur bred den blir och hur mycket den ska bära.

 

Tre typer

Det kommer att finnas tre olika typer av betalstationer beroende på hur gatan eller vägen ser ut.
Det blir rejäla portaler över de stora lederna, upp- och nedvända L- formade betalstationer på mindre vägar och enkla stolpar på en del gator.
På konstruktionerna sätts kameror som automatiskt registrerar nummerplåtarna på fordonen som kör förbi.
På en del infartsleder till Göteborg ska det inte bara sitta kameror på portalerna utan även skyltar.
–Därför måste konstruktionen dimensioneras beroende på vilken spännvidd det handlar om och hur mycket vikt den ska bära, säger Marianne Nyberg på trafikverket.
Hon avslöjar också att rören ska målas i en speciell grå färg för att synas så lite som möjligt.

 

Påbörjas i augusti

Arbetet med att placera ut konstruktionerna påbörjas i augusti. Då ska en tredjedel av betalstationerna placeras ut och testas innan nästa tredjedel byggs.
Norska Q-Free är leverantör av systemet och byggföretaget Veidekke ska bygga upp upp det i Göteborg.