Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så här blir Stenas nya metanoldrivna jättefartyg

Så här kommer ”Stena Prosperous” att se ut.Foto: Stena Bulk

Göteborgsbaserade Stena satsar på grönare fartyg.

Planerade jättefartyget ”Stena Prosperous” kommer att drivas med metanol.

– Vi vill bidra till att göra sjöfarten mer hållbar, säger Erik Hånell, vd för Stena Bulk, till Göteborgs-Posten.

”Stena Prosperous”, som Stena Bulk ska bygga tillsammans med Proman Shipping, ska stå färdigt år 2022. Fartyget kommer att ha en maxlast kring 50 000 ton.

– Hon kommer både ha metanol i maskinen och transportera metanol, och kommer primärt att gå från Trinidad ut till Asien och framför allt Kina. Metanol finns ju över hela världen, säger Erik Hånell, vd för Stena Bulk, till tidningen.

Tittar på vätgas som alternativ

Stena Bulk och Proman Shipping står för hälften var av kostnaden som blir nära 390 miljoner kronor. Stena Bulk kommer att nyttja det nya fartyget under de första två-tre åren, därefter tar Proman Shipping över.

Metanol är inte det enda alternativet Stena Bulk tittar på.

– Jag tror att metanol är en väg framåt om det görs på rätt sätt. Men vi tittar också på vätgas som ett alternativ. Vi kan inte använda det i dag, men man tittar på det i forskningsprojekt just nu. Sedan tittar vi på batteridrift. I dag kan du inte driva ett tankfartyg på batteri men det skulle kunna bli någon slags hybridlösning. Sedan finns andra supplement som solceller och så vidare. Jämfört med några år sedan går utvecklingen betydligt snabbare. Och fortsätter det i den takten hoppas jag att vi snart kan se en lösning. Jag vågar inte gissa på någon tid, men vi har ju olika miljömål till 2030 och 2050 och det är delvis därför vi jobbar med de här olika bitarna, säger Erik Hånell till tidningen.