Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så bränner du bort extrakilona på minuter

Hanni Beronius ger dig sina bästa tips. Foto: Anders Ylander
1. Gör ett upphopp. Böj benen ordentligt. Foto: Anders Ylander
2. Kom ner till marken och hoppa ut med benen bakom dig. Här kan du, för lite lättare träning, sedan återgå till position ett. Foto: Anders Ylander
3. Gör en armhävning, eller stanna kvar i plankan om armhävning känns för tungt. Foto: Anders Ylander
4. Upp igen och dags för upphopp. Och glöm inte: hela tiden i rörelse! Foto: Anders Ylander
HOPPREP.
Här gäller det bara att hoppa på. Stanna aldrig, håll dig i rörelse och öka takten om det känns för tamt.
Foto: Anders Ylander
UTFALL
1. Låt benen böjas i 90 graders vinkel. Det är viktigt att knät inte går över tån.
Foto: Anders Ylander
2. Hoppa upp och byt framben i luften. Foto: Anders Ylander
3. Landa med det andra benet framåt på samma sätt som i position ett. Foto: Anders Ylander
GRODHOPP
1. Böj på benen ordentligt i utgångspositionen. Och se till att aldrig stanna upp. Rörelsen ska vara konstant under 20 sekunder.
Foto: Anders Ylander
2. Ta gärna upp armarna i hoppet, för att hela kroppen ska jobba under träningen. Foto: Anders Ylander
3. Hoppet avslutas på en högre höjd. Tänk på att böja ordentligt på benen för att inte skada knäna.

Om du vill förenkla träningen: Gör hoppen på plan mark. Men utmana gärna dig själv med åtminstone ett hopp på höjd.
Foto: Anders Ylander
1 / 12

Semestern är över för många och kanske går man tillbaka till jobbet med några extra trivselkilon.

Nu är det dags att råda bot på muffinsmagen. GT tog hjälp av Hanni Beronius, 24.

– Den här träningen tar bara fyra minuter, så det är inte så mycket att kompromissa om.

SÅ HÄR GÖR DU

Välj fyra intensiva övningar.

Kör varje övning i 20 sekunder, med 10 sekunders vila emellan. Repetera detta två gånger.

Under träningen - se till att alltid vara i rörelse. För att träningen ska ge så mycket som möjligt måste intensiteten vara konstant. 20 sekunder utan tvekan är det som gäller innan vila.

VIKTPROFESSORNS BÄSTA TIPS

Läkaren och professorn Stephan Rössner är specialiserad på banting och vikt. Här är hans bästa tips för en bra start på viktresan.

BELÖNING: Försök att hitta andra belöningssätt än godsaker. Du kanske kan unna dig fina kläder när du nått ett visst delmål?

SÄTT UPP BILDER: På hur du såg ut före viktnedgången och titta på dem när modet sviktar.

GE INTE UPP: Råkade du trycka i dig ett par bullar i alla fall? I morgon är en ny dag och då kan du göra andra, bättre val igen.

TRÄNA SITUPS: När du går ner i vikt tappar du kilon över hela kroppen och det går inte att punktbränna fett på magen. För att få plattare mage är det smart att exempelvis träna situps.

VÄLJ RÄTT TID: Börja din viktresa när du har tid och är stabil att gå in för den på allvar. Det är större risk att misslyckas med kost och motion om du samtidigt har massa annat i skallen.

BERONIUS BÄSTA KOM IGÅNG-KNEP

Sätt ihop en bra spellista så att du verkligen känner dig peppad. Tränar du fyra minuter så kan du definitivt hitta en perfekt låt.

Kompromissa inte. Fyra minuter en gång i veckan kan alla klarar av och har du bokat in ett pass - hitta inte undanflykter.

Sätt upp nåbara mål och delmål. Att vinna längs vägen flera gånger håller modet uppe längre.

Ska du träna med någon annan - välj någon bekant och inte din bästa kompis. Det är lättare att mjäka och klaga om man känner personen.

Hitta bekväma kläder. Känner du dig snygg och bekväm tänker du mer på träningen än hur du ser ut.

Våga träna själv. Det tär mycket på självförtroendet att känna att man är sämst på till exempel ett gruppass. Då är 4-minutaren bra - den kan du genomföra nästan var som helst och alldeles själv.

Sommaren är ofta en tid för njutning och kanske lite extra många grillsessioner, picknickar och vin i sommarsolen. Nu börjar vardagslunken komma tillbaka och beach 2014-kroppen kanske är ett minne blott.

Hanni Beronius, 24, är inte bara psykologstudent, GT:s egen bloggare och tidigare "Miss Universe Sweden" - ett av hennes största intressen är också träning.

– Jag tränar mycket mindre under sommaren, men nu är det dags att komma i gång igen, säger hon.

"Tabata-intervaller"

Och för att komma i trim har hon ett träningstips - som alla har tid med. För 4 minuter kan ju vem som helst avvara.

– Man kör fyra övningar i 20 sekunder med 10 sekunders vila emellan och sedan ett varv till. Det kallas tabata-intervaller och vill man förbränna utan att tappa muskler är detta toppen. Man märker skillnad direkt, säger Hanni Beronius.

"I princip var som helst"

Hon berättar att denna metod är perfekt när man känner att man ännu inte är redo för gymmet.

– Man kan göra det i princip var som helst. När jag känner mig ur form och kanske inte vill sitta och känna mig sämst i klassen under ett spinningpass så gör jag denna övning två gånger i veckan i två veckor och sen är kroppen mer redo för gruppträning.

Snabba resultat

Dessutom märker man skillnad snabbt, berättar Hanni Beronius. Helt plötsligt orkar man en armhävning till eller klarar av fler utfall.

– Så länge man är konstant i rörelse och håller intensiteten under intervallerna så kommer resultatet fort. Man tappar vikt och bibehåller musklerna. Dessutom är den lilla kostnaden i tid, pengar och redskap den stora vinsten.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!