Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så blåste han allt och alla

Foto: Roger Tillberg / Cognition / Roger Schederin (montage)
Den norske affärsmannen Christen Ager-Hanssen, 44, skrattar på nytt hela vägen till banken.
Den här gången är det lågprisbolaget Fly Mes aktieägare och resenärer som kan känna sig blåsta medan Christen Ager-Hanssen skålar på nytt.
På nyårsafton kan han ta ett extra glas.
Då skriver svenska staten av fem miljoner kronor av hans skatteskuld på 21 miljoner kronor.

FAKTA

Alla turerna


• Fly Me Sweden AB begärde sig i konkurs vid Göteborgs tingsrätt fredagen 2 mars. Till konkursförvaltare utsågs advokat Rikard Ström. Flygningarna inställdes med omedelbar verkan. Rikard Ström uppskattar att så många som 60 000 resenärer, alltså personer som bokat och betalat sina biljetter berörs. Han har i första hand inriktat förvaltarjobbet på att få nya intressenter att ta över företaget och om möjligt få igång flygtrafiken igen.
• Hos Fly Me jobbade cirka 200 personer. Huvudkontoret låg på Mölndalsvägen i Göteborg. Bolaget registrerades i april 2003 av några entusiaster från Göteborg. Bland andra Cafer Ok, Fredrik Skanselid och Bo Andreasson som trots Goodjetkraschen trodde på ett göteborgskt lågprisflygbolag. Bolaget ägdes till 100 procent av Fly Me Europe som i sin tur varit med på First Northlistan. Huvudägare i Fly Me Europe är Cognition som kontrolleras av Christen Ager-Hanssen.

- Jag är riktigt förbannad, säger en kronofogde.
- Jag förstår om allmänheten undrar över hur en norrman med en hos oss registrerad skatteskuld på 21 miljoner kronor, försatt i personlig i konkurs vid Göteborgs tingsrätt, kan fortsätta att göra miljardaffärer i Sverige.

60 000 resenärer drabbade

Det gör säkert också många av de 60 000 resenärer som drabbats av kraschen.
GT ställde frågan till Luftfartsverkets generaldirektör Lars Rekke, den myndighet som lågprisbolaget haft daglig kontakt med.
- Vi har inte uppdraget att granska vem som äger flygbolaget. Fly Me har skött sina åtaganden gentemot oss prickfritt. De har betalat sina flygplatsavgifter (cirka 8 miljoner kronor i månaden, red:s anm) punktligt, säger Lars Rekke.
- Vi har till och med jobbat hårt för att underlätta bolagets etableringar av nya linjer.
Så i princip kan vilken rufflare som helst driva flygbolag som trafikerar LFV:s flygplatser bara första kreditprövningen klaras, man betalar flygplatsavgifterna och en gång har fått operativ licens och driftstillstånd?
- Ja, i princip.
Christen Ager-Hanssens affärskarriär är kantad av storstilade entréer och solkiga sortier.
I Göteborg gjorde han sig känd under börs bubblan. Han och Sjätte AP-fonden gjorde affärer tillsammans i IT-företaget Netsys, som med sin konkurs åsamkade pensionsfonden en förlust på 364,5 miljoner kronor.
I hemlandet var han ett tag lierad med den kända och aktade redarfamiljen Ugland som investerade minst 50 miljoner norska kronor i hans Londonbaserade riskkapitalbolag Cognition.
Affärsrelationen var så djup att Uglands till och med lät Christens mamma bli gudmor åt ett av rederiets fartyg, Juantia.
Pappa är ju ändå förre vice koncernchefen i Statoil, Henrik Ager-Hanssen.
I dag är det ingen i redarfamiljen som känns vid att de haft affärer ihop.

Sa sig vara rikast i Norge

Cognition var tänkt att börsnoteras i London. Det värderades till 15–20 miljarder kronor, och huvudägaren Christen Ager-Hanssen hävdade att han var Norges rikaste person.
Men it-bubblan sprack och merparten av Uglands investerade pengar försvann.
I byn Lillesand på norska Sörlandet drog Christen Ager-Hanssen in med buller och bång vid millennieskiftet, lovade bygga ett stort it-centrum, skapa 2 000 nya jobb och miljoninvesteringar.
Kommunen hälsade honom som en frälsare, han hade ju samtidigt köpt enlyxig sommarstuga där och pratade vitt och brett om att hans barn minsann skulle få uppleva samma sköna sommarlov där som han själv.
Det sprack när Christen fick sin stora svartbyggda brygga vandaliserad. Han anklagade kommunen för det och var helt plötsligt försvunnen och Lillesands ljusa framtidsdrömmar med honom.
I Göteborgs tingsrätt ligger ett förtalsmål.
Christen Ager-Hanssen stämde en göteborgsk företagsledare för att denne varnat en styrelsekamrat för Ager-Hanssens affärsmetoder.
Ager-Hanssen fick tag på ett telefonmeddelande om detta och stämde företagaren.
Det är nu snart tre år sedan, och domstolen fick så sent som i april förra året ställa in huvudförhandlingen eftersom man inte kunde delge Christen Ager-Hanssen.
Han var försvunnen och målet ligger fortsatt vilande.
En känd jurist i Göteborg berättade följande häromdagen.
- Ager-Hanssen är en ytterst slipad och smart kille som kan bolagsjuridiken på sina fem fingrar. Han går gärna in med en minoritetspost i ett aktiebolag. Sedan ställer han till ett rent helvete, klagar på all bristande formalia.

21 miljoner i skatteskuld

-Till slut blir alla så trötta på honom och vill slänga ut honom. Då erbjuder han sig att sälja sin aktiepost till ett enormt överpris, eller så erbjuder han sig att köpa de andras aktier till underpris.
- Oavsett vilket går han ur affären med vinst.
Ändå är fordringarna i Christen Ager-Hanssens personliga konkurs nu uppe i 80 miljoner kronor, varav 21 miljoner är skatt.
Konkursförvaltaren, advokat Anne-Marie Pouteaux i Göteborg, hävdar att det gjordes en rad tvivelaktiga affärer inför konkursen.
Genom komplicerade transaktioner har han enligt konkursförvaltaren överlåtit sin egendom till andra personer.
Hans sambo, svenska Jenny Stenros, är till exempel en sådan bulvan, formellt utflyttad från Sverige med postadress på Fredrik Skansgatan i Oslo där också Christen Ager-Hanssen bor när han inte befinner sig i London.
Kronofogden har också konstaterat att trots att mannen bollar med miljarder kronor äger han formellt ingenting utmätningsbart i Sverige.
Sommaren 2005 drog han in i Fly Me som en räddare.
- Personalen har gjort ett bra jobb, men styrelsen har varit passiv sa Christen Ager-Hanssen.
Och tillade:
- Jag är riskkapitalist, i vissa bolag lyckas man, i andra inte.
Frågan är om han redan då visste att Fly Me skulle gå i konkurs.
Ekobrottsmyndigheten i Göteborg menar att konkursen stinker och har inlett en omfattande förundersökning.
För strax innan Fly Mes konkurs gjordes bland annat en affär på 40 miljoner kronor mellan koncernens moderbolag och ett brittiskt bolag kontrollerat av Ager-Hanssens kompis John Robert Porter.

Personlig skuld

Pengar som inte kan betalas tillbaka enligt Fly Me-ledningen, men som konkursboet nu är intresserat av.
Och dessutom anses Christen Ager-Hanssen personligen skyldig moderbolaget Fly Me Europe 20 miljoner kronor.
Medan moderbolaget å sin sida riktat krav på dottern Fly Me Sweden på 30 miljoner kronor.
Aktiespararnas Gunnar Ek kallar det rent ut för bolagsplundring och rasar å aktieägarnas vägnar.
Och alla undrar givetvis vart pengarna egentligen tagit vägen.
- Cayman Island, skatte- och bolagsparadiset, är väl ett bra tips, svarar en person som studerat Christen Ager-Hanssens verksamhet.
Nyårsafton 2008 är det dags för en ny skål.
Då skriver staten av ytterligare 15 miljoner kronor av skatteskulden.
Det är normalt att skatteskulder skrivs av efter fem år om inte skatteverket/kronofogden begär preskriptionsförlängning.
Och varför göra det när det ändå finns en krona att hämta
Det förtjänar påpekas att det i Sverige inte är brottsligt att ha en skatteskuld...