Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

En majoritet är för ett stopp av linbanan

Så här skulle linbanan över Göta älv se ut enligt arkitekternas skisser, i bakgrunden syns Karlatornet.
Foto: UNSTUDIO OCH KJELLGREN KAMINSKY / GÖTEBORG STAD
Linbanan över Göta älv har beskrivits som ”morgondagens hållbara resande”
Foto: UNSTUDIO OCH KJELLGREN KAMINSKY / GÖTEBORG STAD

Socialdemokraterna och Demokraterna i Göteborg är överens om att stoppa byggnationen av en linbana i Göteborg.

I ett yrkande som läggs fram på trafiknämndens möte i morgon menar bland annat att den omfattande kostnaden för projektet inte rättfärdigar nyttan.

– Linbaneprojektet är tyvärr ett historiskt fiasko som blottlägger bristerna i hur vår stad sköts, säger kommunalrådet Henrik Munck, D.

Dessutom kommer både Alliansen, V och MP lägga förslag om att stoppa projektet.

Det är i ett gemensamt yrkande till trafiknämnden i Göteborg som Demokraterna och Socialdemokraterna nu gemensamt kräver ett stopp på linbaneprojektet.

Projektet har drabbats av stora kostnadsökningar innan det ens inletts. 

I yrkandet skriver Socialdemokraterna och Demokraterna att ”Projektet Göteborgs stadslinbana stoppas och avslutas”.

”Ett historiskt fiasko”

– Linbaneprojektet är tyvärr ett historiskt fiasko som blottlägger bristerna i hur vår stad sköts, säger Demokraternas kommunalråd Henrik Munck i ett pressmeddelande nu på morgonen. 

Och fortsätter.

– Det är positivt att vi nu nått samsyn och stöd från Socialdemokraterna i att stoppa linbanan.

Kommunalrådet Henrik Munck, D.
Foto: CATHARINA FYRBERG / PRESSBILD

Efter att GT avslöjat att Socialdemokraterna och Demokraterna är överens om att stoppa linbanan skriver GP att även allianspartierna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet kommer att lägga förslag om att avsluta linbaneprojektet.

Därmed råder en betryggande majoritet om att avsluta projektet helt och hållet.

Moderaterna: ”Ser inte att det finns någon väg framåt”

– De problem projektet skulle lösa kollektivtrafikmässigt kontra vad det skulle kosta gör att det inte är rimligt att gå vidare med det här förslaget. Vår rekommendation är avsluta det här, för vi ser inte att det finns någon väg framåt när det gäller linbanan., säger Toni Orsulic, M, ordförande i trafiknämnden.

Toni Orsulic, M, är ordförande i trafiknämnden.
Foto: PRIVAT

På Twitter beskriver Vänsterpartiets gruppledare Daniel Bernmar nu på morgonen linbanan som politiskt omöjlig, men avfärdar inte idén:

”Att linbanan har blivit politiskt omöjligt betyder inte att den är en dålig lösning”.

Vänsterpartiet: ”Ingen anledning att fortsätta diskussionen”

Bernmar vidareutvecklar sitt resonemang:

– I min värld är linbanan inte död. Jag skulle inte säga att det inte råder en enighet om att linbanan är dålig, säger Bernmar och fortsätter:

– Det råder en enighet om att linbanan i det här skedet inte kan gå vidare utan att fler intressenter är överens. Vi avslutar det här projektet därför att stat och region inte är intresserade av att finansiera en fungerande lösning över älven och över hamnbanan. Så länge inte regionen vill bidra med några pengar så finns det ingen anledning att fortsätta den här diskussionen.

Daniel Bernmar, gruppledare för Vänsterpartiet i Göteborg.
Foto: HANNA BRUNLÖF / GT/EXPRESSEN

Det slutgiltiga beslutet kommer att tas i när trafiknämnden sammanträder på torsdagen.

Del av 400-årsjubileum

I sitt yrkande att avsluta projektet skickar D och S med förslag på alternativa lösningar till linbanan, som skulle kunna tänkas ersätta linbanan.

Så vill D och S ersätta linbanan

Utökad skytteltrafik med elhybridfärjor mellan Lindholmen/Lundbystrand och Skeppsbron/Järntorget.


Utökad elbusstrafik till/mellan Lindholmen och Volvo Lundby.


Tidigareläggning av Lindholmsförbindelse.


Utformning av stadsbana (högklassig spårväg) i Lindholmsallén med bibehållen prioritet och framkomlighet för bussar.


Utredning av Gropegårdslänken för spårvagn och/eller buss.


Ny gång-och cykelbro över älven, med ett utredningsalternativ även med kapacitet för busstrafik.

Toni Orsulic menar att det är för tidigt att ta ställning till S och D:s alternativ till linbanan.

– Förslagen kanske i slutändan visar sig vara riktiga, men här och nu så kan man inte ta ställning till dem. Det behövs mer dialog först, säger Orsulic och fortsätter:

– Vi måste se hur mycket pengar vi har att röra oss med och vilka potentiella lösningar som är lämpliga att gå vidare med. Dialog måste föras, både inom staden men också med regionen och Västtrafik.

Tanken bakom linbanan var att göteborgarna i samband med stadens 400-årsjubileum 2021 skulle få det enklare att resa över älven.

De planerade stationerna skulle i sådana finnas vid Järntorget, på Lindholmen, Västra Ramberget och på Wieselgrensplatsen.

Kostnaderna ökade

Från början uppskattade man att projektet skulle kostat 1,1 miljarder kronor, men efter trafikkontorets senaste utredning stod det klart att projektet i själva verket hade en uppskattad kostad på mellan 2,1 och 3,1 miljarder kronor.

Detta trots att man i uträkningen hade sänkt antal turer och begränsat linbanans öppettider.

Dessutom kostade själva utredningen, vars resultat presenterades i slutet av oktober i år, enligt DN 29 miljoner kronor. Det innebär att kommunens totala kostnad för utredningar kring projektet uppgår till 138 miljoner kronor.

– Javisst är det mycket pengar, men inte en orimlig utredningskostnad om man jämför med projekt av liknande storlek, sa Christer Niland, trafikkontorets chef för stora projekt, när utredningen presenterades.