Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Rumpreklamen fälls: "Är rena sexobjekt"

Här är Hunkemöllers gigantiska affisch som Reklamombudsmannen fäller. Foto: Privat

GÖTEBORG. Sexistisk, nedvärderande och kränkande.

Det anser anmälarna att underklädeskedjan Hunkemöllers jättestora affisch på åtta halvnakna kvinnor i Nordstan var.

Nu får de medhåll av Reklamombudsmannen, som fäller företaget eftersom de ”framställer kvinnorna som rena sexobjekt”.

– Jag är stolt över min stad att vi reagerade mot den här typen av stötande bilder och att företaget nu fått en smäll på nosen, säger Jenny Stolpe, en av kvinnorna som anmälde Hunkemöller.

I samband med lanseringen i Sverige och öppnandet av en butik i Nordstan i Göteborg hade det holländska underklädesföretaget Hunkemöller en gigantisk affisch föreställande halvnakna kvinnor med ryggarna vända mot kameran.

De åtta kvinnorna, som är nakna upptill bär svarta handskar som når upp till armbågarna, och har alla svarta minimala hipster- eller stringtrosor på sig.

"Otroligt stötande och sexistisk"

Det här blev för mycket för många kvinnor och kommentarer strömmade in på nätet, bland annat Nordstans Facebooksida.

Tre privatpersoner och dessutom Sveriges Kvinnolobby anmälde företaget. Anmälarna anser att reklamen "objektifierar kvinnorna och att objektifieringen förstärks av att kvinnornas ansikten inte visas".

En av kvinnorna som anmälde företaget var Henny Stolpe, 39, från Göteborg.

– Jag, tyckte affischen var otroligt stötande och sexistisk. Tankarna gick framför allt till unga tonårskvinnor som kanske inte kan stå emot sådant, säger hon.

Underklädesföretaget har fått yttra sig om kritiken till Reklamombudsmannen, RO, och skriver så här till sitt försvar:

"I all kommunikation är målet att reflektera annonsörens kärnvärden ”passionate”, ”in touch”, ”inspiring” och ”fun and sexy”. Detta är annonsörens grundinställning som man vill att alla affischer ska visa – ingenting mer och ingenting mindre. Av denna anledning har man blivit förvånad över reaktionerna på affischerna i Nordstan."

Men det försvaret bet inte på RO som håller med de anmälande kvinnorna om att reklamen är könsdiskriminerande och fäller företaget trots att det finns en tydlig koppling till de marknadsförda produkterna som är underkläder.

”Affischen framställer kvinnorna som rena sexobjekt på ett sätt som kan anses kränkande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande”, slår RO fast i sitt uttalande.

– Ja, de är nu fällda av RO:s opinionsnämnd, som är näringslivets eget organ för granskning av reklam. Fällningen innebär eget ansvar, man ska alltså rätta sig efter beslutet. Det vi vill åstadkomma är att den här typen av reklam inte ska finnas, säger RO Elisabeht Trotzig, som kommentar till beslutet.

Hunkemöller har tagit bort affischen från skyltfönstret i Nordstan.

– Ja, de tog ner affischen så det vi gjorde fick ju verkligen effekt, säger Jenny Stolpe, en av anmälarna.

– Vad jag förstod var Hunkemöller lite överraskade över reaktionen i Göteborg. Så jag känner mig stolt över min stad, att vi reagerade mot den här typen av bilder. Skönt att de fick en smäll på nosen av RO i och med fällningen.

Hunkemöller tidigare anmält

Det holländska underklädesföretaget har tidigare anmälts för könsdiskriminering. Den gången gällde det en annons som publicerats i Göteborg-Posten och föreställer bland annat en kvinna som ligger på rygg i rosa trosor, bh och strumpebandshållare.

Anmälaren skriver att ”sättet kvinnan framställs liknar bildspråket i porrtidningar och bilden känns förlegad, en kvinnosyn som hör hemma på 50-talet”.

Den gången friades dock Hunkemöller av Reklamombudsmannen.

 

 

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!