Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ringde Sahlgrenska 47 gånger utan svar

RINGDE FÖRGÄVES. Judit Burda ringde 47 gånger under telefontiden utan att få ett svar.Foto: PRIVAT

Hon ringde Sahlgrenska 47 gånger - utan att få svar.

Mellan åtta och nio på måndagsmorgonen sökte hon avdelningen, men fick bara lyssna på upptagettoner.

– När det finns så goda tekniska möjligheter är det konstigt att det inte går att göra bättre, säger Judit Burda, 50 år.

Mellan klockan åtta och nio på morgonen har isotopmottaggnigen på onkologen, Sahlgrenska, telefontid. Judit Burda började ringa klockan åtta. När hon ringde första gången var det inget svar på användaren, och sedan tutade det upptaget - om och om igen.

– Jag var tvungen att fråga om en viktig sak inför att jag ska läggas in; nämligen om jag ska avsluta en medicinbehandling eller inte, säger hon.

Då det inte finns någon möjlighet att aktivera återuppringning, eller stå i telefonkö och vänta så var det bara för Judit Burda att ringa om och om igen.

– Jag ringde sammanlagt 48 gånger, då fick jag till slut fick ett svar. Men när man får ett telefonnummer och en telefontid, och tanken är att man ska kunna höra av sig och få råd - så borde man kunna räkna med att få ett svar. Det är jobbigt att sitta i en timme och försöka ringa.

Judit menar att det inte är avdelningen i sig hon klagar på, utan sättet man kontaktar dem på.

– Eftersom jag är sjuk så är jag både mentalt och fysiskt trött. Då blir det extra jobbigt att sitta och vänta och hoppas på svar.

Enligt mottagningen så var det inget utöver det vanliga på måndagsmorgonen.

– Ibland så kan det vara en patient som tar och behöver mycket tid. Då är det bara att försöka ringa igen, tyvärr. Men ambitionen är att alla ska få hjälp, säger Lena Mattsson, presskontakt på Sahlgrenska.