Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Richards ilska mot parkeringsbolaget

Rickard fick en p-bot – trots att han betalade för sin parkering. Genrebild. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Richard Andreasson betalade sin parkering, men fick en p-bot ändå. Foto: Privat

Richard Andreasson betalade sin parkering, men fick en p-bot ändå.

Appen från företaget Q-park checkade in honom i en zon, men han befann sig i själva verket i zonen intill – och tvingas därför betala dubbelt.

– Det är inte pengarna det handlar om, det är principen. Jag försöker göra rätt men det spelar ingen roll för dem, säger han.

Richard Andreasson från Kungälv var och hälsade på en släkting i Göteborg. Parkeringen han ställde sig på sköts av företaget Q-park, hos vilka man checkar in i en app med en kod för det område man befinner sig i.

– Jag letade efter en skylt med zonkoden, men hittade ingen. Och då letade jag ändå ett bra tag, berättar Richard.

Eftersom appen har GPS så kunde den tala om vilken zon han befann sig i, så Richard checkade in i den och betalade avgiften.

– Men de har tydligen delat upp parkeringen i flera olika zonkoder. Så när jag kommer tillbaka sitter det en gul lapp där som säger att jag har lagt i för fel zonkod och måste betala 400 kronor, säger han.

Måste gå vidare till domstol

Richard överklagade boten två gånger, men fick avslag båda gångerna.

– Jag är ingen rättshaverist. Men när jag får svaret att ärendet är avslutat för att jag inte hade kommit med några argument som kan få dem att ompröva, då kände jag att nu får det räcka. De lyssnar överhuvudtaget inte på mina argument, det är som att prata med en vägg.

Alternativen är nu att betala boten eller att gå vidare till domstol, något Richard tvekar över.

– Å ena sidan tycker jag inte att det ska få gå till på detta viset. Å andra sidan undrar jag om det är värt det, att ta upp det i domstol tar sådan tid. Jag ska överväga saken, säger han.

Richard är upprörd över hur Q-park har behandlat ärendet.

– Jag vill betala för mig och har intentionen att göra rätt, men det spelar ingen roll för dem. De säger bara att de inte kan stå för mitt misstag.

Han berättar att det inte handlar om pengarna, att 400 kronor är något han har råd med.

– Men tänk om det drabbar en pensionär eller en ensamstående mamma, för dem är 400 kronor extremt mycket pengar. Det blev för mycket, jag kände att någon måste säga ifrån, säger Richard.

Peder Ståhlberg är vd för Q-park. Enligt honom så skulle Richard inte ha använt appen från första början.

– Han ska ju inte använda appen om det inte finns någon zontavla, så enkelt är det. Därför låter det lustigt att han chansat och skyller på appen, eftersom han inte skulle använt den från första början, säger han.

Men parkeringen som han ställt sig på sköts ju av Q-park, ska man inte kunna använda sig av appen då?

– Då ska han betala i betalautomaten, som också drivs av oss om det nu är vi som driver parkeringsytan.

Varför finns det inga appskyltar med zonkod?

– I affärsområde väst, som Göteborg ingår i, så har vi knappt fått upp några appskyltar på grund av att det blivit fel med beställningarna. 

LÄS ÄVEN: Louises ilska mot p-bolaget efter spydiga svaret 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!