För att råda bot på mobilhysterin fixade han garderober till nallarna. När mobiltelefonerna hamnat i påsen hissas hela rasket upp i taket. Som tack för detta får kunderna 15 procent rabatt. Foto: PrivatFör att råda bot på mobilhysterin fixade han garderober till nallarna. När mobiltelefonerna hamnat i påsen hissas hela rasket upp i taket. Som tack för detta får kunderna 15 procent rabatt. Foto: Privat
För att råda bot på mobilhysterin fixade han garderober till nallarna. När mobiltelefonerna hamnat i påsen hissas hela rasket upp i taket. Som tack för detta får kunderna 15 procent rabatt. Foto: Privat
Olle Nilsson är marknadsansvarig på Nöjesfabriken i Karlstad och han tyckte att gästerna brydde sig mer om sina mobiltelefoner än sina vänner vid bordet. Foto: PrivatOlle Nilsson är marknadsansvarig på Nöjesfabriken i Karlstad och han tyckte att gästerna brydde sig mer om sina mobiltelefoner än sina vänner vid bordet. Foto: Privat
Olle Nilsson är marknadsansvarig på Nöjesfabriken i Karlstad och han tyckte att gästerna brydde sig mer om sina mobiltelefoner än sina vänner vid bordet. Foto: Privat

Restaurangen hissar upp din mobil i taket

Publicerad

Är du också trött på alla mobiltelefoner på restaurangen?

Då ska du åka till Karlstad för där finns Sveriges första restaurang med mobilgarderob.

– Det är en idé som funnits ett tag, säger Olle Nilsson, marknadsansvarig på Nöjesfabriken som driver restaurangen Cava 42, till NWT.se.

Olle Nilsson hade funderat ett tag på idén och han forskade över världen om det fanns något liknande. Och i Tokyo fick han napp, där finns det en restaurang som har en mobilgarderob.

Han hade sett så många gånger hur gästerna på restaurangen i ett sällskap satt och pillade på telefonerna mer än de pratade med varandra över bordet.

– Det har ju blivit helt tokigt, säger han. Det är ju ett rum där det inte riktigt passar tycker man. Annars är vi duktiga att smyga undan men en restaurang är ju en plats för samtal om något.

Inte förbjuda mobiltelefonen

Sagt och gjort - nu har Olle Nilsson gjort slag i saken och satsat på sin mobilfria restaurang. Han är noga med att poängtera att det inte handlar om att förbjuda mobiltelefonen. Man lägger helt enkelt bara sin telefon i en påse över bordet och sedan hissas påsen upp i taket.

– Jag kände att idén var för bra för att inte våga testa, säger Olle Nilsson till nwt.se. Så vi vågar säga att vi är först i Sverige i alla fall.

Sen kommer det bästa i kråksången - de som nappar på mobilgarderoben får 15 procents rabatt på sitt restaurangbesök - det kan bli en trigger för dem som står i valet och kvalet att lämna ifrån sig sin mobiltelefon.

– Om man reser sig upp kan man kanske få tag i mobilen, men man får hoppas att sällskapet är överens om beslutet, säger Olle Nilsson till nwt.se.

Att det är bra förslag är det nog flera än Olle Nilsson som tycker, för det är nämligen ingen som har haft negativa synpunkter på nymodigheten.

Anette Fredriksson
Anette Fredriksson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER