Det var i går som det nya hastighetsrekordet på 295 kilometer i timmen noterades på svensk järnväg mellan Töreboda och Skövde med ett Reginatåg.
Testkörningen ingår i forskningsprojektet "Gröna Tåget" som utvecklar teknik för att kunna bygga snabbare tåg som drar mindre energi och är bekvämare för passagerarna.
- Vi vill åka snabbare på befintliga banor än vad vi gör i dag. Det är inte rimligt att bygga helt nya banor för snabbtåg i Sverige, som man gör i utlandet, säger SJ:s ansvariga provledare Stefan Berntsson.
- Det känns bra att återta rekordet igen. Sist jag hade det var -93 på Västkustbanan när vi körde i 276 kilometer i timmen med ett X2000-tåg, säger Stefan Utterström som tillsammans med Hans Kumlin har speciella tillstånd att köra tåg över den tillåtna maxhastigheten 200 kilometer i timmen.
- Nu ska vi bli bjudna på middag, det räcker - vi ska upp och köra tåg i morgon med. Fest får det bli till helgen, säger Stefan Utterström.
Det är tredje året i rad som man genomför tester av ny teknik för snabbtåg på Västgötaslätten.
Testkörningen ingår i forskningsprojektet "Gröna Tåget" som utvecklar teknik för att kunna bygga snabbare tåg som drar mindre energi och är bekvämare för passagerarna.
- Vi vill åka snabbare på befintliga banor än vad vi gör i dag. Det är inte rimligt att bygga helt nya banor för snabbtåg i Sverige, som man gör i utlandet, säger SJ:s ansvariga provledare Stefan Berntsson.
Nygammal mästare
Målet var att komma upp i 300 kilometer i timmen men lokförarna Hans Kumlin och Stefan Utterström var glada ändå.- Det känns bra att återta rekordet igen. Sist jag hade det var -93 på Västkustbanan när vi körde i 276 kilometer i timmen med ett X2000-tåg, säger Stefan Utterström som tillsammans med Hans Kumlin har speciella tillstånd att köra tåg över den tillåtna maxhastigheten 200 kilometer i timmen.
Ingen segerfest - än
Men någon större fest över det nya rekordet blir det inte.- Nu ska vi bli bjudna på middag, det räcker - vi ska upp och köra tåg i morgon med. Fest får det bli till helgen, säger Stefan Utterström.
Det är tredje året i rad som man genomför tester av ny teknik för snabbtåg på Västgötaslätten.