Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Regionen kör över kommunerna om E20

Här dog fem. En hel familj utplånades i en svår trafikolycka utanför Vara. Detta blev startskottet till GT:s kampanj för att bygga ut hela "20 till mototväg.
Foto: Torbjörn Axelsson

Regionen är beredd att köra över de västsvenska kommunerna i frågan om E20.

Det står klart efter mötet mellan parterna i går.

Men det innebär också att de västsvenska socialdemokraterna splittras i frågan - S-märkta kommunpolitiker gör front mot den rödgröna regionmajoriteten.

GT:s kampanj om E20

E20 är en av Sveriges mest olycksdrabbade vägar, och har ofta kallats "dödens väg".

Den 9 januari i år utplånades en hel familj på fem personer vid en svår trafikolycka på E20. Det ledde till att debatten om E20 intensifierades.

GT inledde strax efteråt en kampanj för att skynda på ett beslut om ombyggnad. Bland annat samlades fler än 22 000 underskrifter in på namnlistor som överlämnades till regeringen.

Namninsamlingen följdes av en rad artiklar i vilka såväl politiker som företagare och andra intressenter krävde att E20 blir motorväg.

I Beredningen för hållbar utveckling (BHU) finns representanter för de fyra västsvenska kommunförbunden samt regionen. Parterna är eniga om att E20 måste byggas ut - frågan är hur mycket. Vid gårdagens BHU-möte var oenigheten på den punkten total.

På mötet diskuterades trafikverkets kapacitetsutredning, samt ett tjänstemannaförslag, där man betonar nödvändigheten av "mötesseparation" på E20. Men om detta innebär 2+1-väg, 2+2-väg eller motorväg sägs inget. Dock ligger 2+1-väg då närmast till hands, och det godkände inte kommunrepresentanterna. De kräver en motorväg.

Kunde inte enas

För första gången någonsin kunde BHU inte enas alls, utan skickar därför båda förslagen till regionstyrelsen, som ska fatta beslut om ett av dem. I denna har de rödgröna majoritet, och allt talar för att det då blir 2+1-förslaget som klubbas som remissvar till trafikverket. Där givetvis regionens åsikt väger mycket tungt.

- De försökte få oss att kompromissa, men vi är helt eniga och står fast vid det beslut om motorväg som togs i enighet 2009, sa Jonas Ransgård (M), som leder kommunförbundsgruppen, direkt efter mötet.

Oenighet inom S

Regionstyrelsens ordförande Gert-Inge Andersson (S) var mer försiktig:

- Den kapacitetsutredning som gjorts handlar ju bara om kapaciteten, den tar inte hänsyn till trafiksäkerheten, som väger tungt i sammanhanget, säger han.

- Vi vill se bland annat vad den pågående utredningen om E20 som trafikverket gör kommer med.

Men har han alltså inte medhåll av partivännerna i de berörda kommunerna. Enligt uppgift råder också oenighet inom S-gruppen i regionfullmäktige - men det är inget man vill tala om utåt.

"Kommer bli diskussioner"

Hur kommunerna ska agera om regionpolitikerna kör över dem är oklart.

- Det är inget vi diskuterat. Men det kommer att bli diskussioner, frågan är ju viktig för hela Skaraborg, säger kommunalrådet Ulf Eriksson (C), ledamot i Skaraborgs kommunförbund.