Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Rebecca ringde 112 – anmäler SOS efter svaret

Rebecca Amiri, 37, var tvungen att ringa 112 tre gånger innan hon fick hjälp. Foto: Privat
Rebecca Amiri, 37, hade en halv liter blod i magen när hon togs till sjukhuset. Foto: Privat

Smärtan i magen fick det att svartna framför ögonen på Rebecca Amiri, 37. 

Sittandes på sin soffkant hemma i Göteborg ringde hon 112.

Med inre blödningar och blodförgiftning fick Rebecca ringa tre gånger innan någon tog henne på allvar. 

– Han frågade om jag ville att de skulle skicka en ambulans till mig när ett hjärtsjukt barn håller på att dö. 

Rebecca hade precis lindat in sig i en handduk efter att ha tagit en dusch när värken slog till. 

– Det svartnade helt framför ögonen. Jag förstod att jag skulle ramla ihop men lyckades ta mig ut till soffan och satte mig på kanten. 

Rebecca hade en halv liter blod och blodförgiftning Foto: Privat

Första samtalet gick till hennes pappa som satte sig i bilen för att köra de fyra milen till Rebeccas hem medan han bad henne ringa ambulans. 

Operatören vid SOS Alarm lovade att en ambulans var på väg och sa att hon skulle försöka hålla sig lugn och ta djupa andetag. 

– Då tänkte jag att det skulle ta fem minuter och sen skulle de vara här. 

När det 20 minuter senare knackade på dörren var hon säker på att det var ambulanspersonalen. I stället var det hennes pappa som hunnit ta sig dit.

Rebecca hade fortfarande en ihållande smärta i magen som gjorde att hon inte kunde gå. 

Att ta sig ända fram till sin pappas bil var inte att tänka på.

”Vill du att ett barn ska dö”

Rebecca ringde ytterligare ett samtal till 112 och frågade varför ambulansen dröjde. 

– Han svarade att jag inte var deras högsta prioritet och frågade om jag ville att ett hjärtsjukt barn skulle dö bara för att jag skulle få en ambulans. 

Där och då var kramperna i magen alldeles för kraftiga för att Rebecca skulle orka säga ifrån. Men när hon nu – efter ett år – tänker tillbaka på orden blir hon både arg och ledsen. 

– Hans jobb är ju inte att sitta och förklara för mig vilka andra patienter han har och varför de är viktigare än mig. Det är ju helt galet, menar hon.  

Rebecca på sjukhuset. Foto: Privat
Magen efter operationen. Foto: Privat

Att inte bli tagen på allvar gjorde att Rebecca fick panik och vid ett tillfälle under det ungefär 30 sekunder långa samtalet skrek hon ut att hon höll på att dö av smärtan. 

– Nej, man kan inte dö av smärta sa han bara då. 

Efter att de lagt på luren fick Rebeccas pappa nog. Han begav sig ut för att hitta en lösning på hur han skulle kunna få fram bilen till Rebeccas ytterdörr och själv köra henne till sjukhuset. 

Men när Rebecca en tredje gång ringde 112 för att meddela att hon inte längre behövde en ambulans förändrades situationen helt. 

– Kvinnan som svarade avrådde mig starkt för att åka in själv och sa att hon prioriterat upp mig för att kunna ta mig till sjukhuset så snabbt som möjligt. 

Fem minuter senare var ambulansen där. 

Hade en halv liter blod i magen 

När ambulanssköterskorna såg Rebecca började de genast ta prover för att kontrollera hennes allmäntillstånd. 

De första testerna visade att hon hade hög feber och hennes blodvärde var långt under det normala. 

– Jag skakade i hela kroppen och var helt dimmig i huvudet. Men jag kommer ihåg att ena sköterskan sa att de kommer slå på blåljusen. 

Väl inne på sjukhuset kunde man konstatera att Rebecca drabbats av en blodförgiftning och en inre blödning. 

En blödande cysta låg bakom blödningen och en halv liter blod hade samlats i hennes mage. 

Anmäler händelsen

Inte förrän nu, ett år senare, har hon valt att anmäla SOS Alarm-operatören till IVO.

Detta efter att återigen ha fått smärtor i magen och påmints om händelsen.

– Jag blir gråtfärdig när jag tänker på det. Jag har inte fattat hur mycket det här faktiskt har påverkat mig. 

Nu har Rebecca anmält händelsen. Foto: Privat

Sigrun Fagerfjäll är talesperson vid SOS Alarm. Hon bekräftar att en anmälan från Rebecca har kommit in och att ärendet nu hanteras utifrån deras rutiner. 

”Det är viktigt att alla som ringer 112 känner att de blir väl bemötta, och uttalanden som det du nämner är inte förenliga med våra värderingar”, skriver Sigrun Fagerfjäll i ett mejl och fortsätter: 

”Om man upplever att man har fått ett dåligt bemötande när man ringt 112 vill vi uppmuntra till att anmäla, på så sätt kan vi utveckla vår verksamhet och undvika att samma sak upprepas igen.” 

Rebecca mår i dag bra men är samtidigt orolig för när hon kommer behöva hjälp igen. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!