Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Raffinaderi ska byggas i Göteborg – för två miljarder

Så snälla är svenskarna mot klimatet
Den nya anläggningen ska ligga i Göteborgs hamn. Bilden är en arkivbild. Foto: GÖTEBORGS HAMN

St1 meddelade under onsdagen att de ska bygga en helt ny anläggning i hamnen i Göteborg – bredvid den anläggning de redan har.

Notan för energibolaget beräknas landa på drygt två miljarder kronor. Och utsläppen ökar.

– Själva anläggningen kommer släppa ut 25 000 ton koldioxid per år, säger Bo-Erik Svensson, vd för St1 Refinery. 

Men man räknar med kraftiga minskningar i användarledet. 

Den nya anläggningen ska ta fram förnybara bränslen och om allt går som det är tänkt ska den tas i bruk under 2022. 

Platsen blir bredvid St1:s nuvarande anläggning i hamnen i Göteborg, skriver GP.

– Vi bygger ut för att vi ska producera förnyelsebara drivmedel. Det är för att minska klimatpåverkan från användandet av våra produkter. I den nya anläggningen kommer vi kunna tillverka 200 000 ton bränsle per år, säger Bo-Erik Svensson, vd för St1 Refinery. 

”Bra för Göteborg” 

Hur mycket kommer koldioxidutsläppen att öka? 

– Själva anläggningen kommer släppa ut 25 000 ton koldioxid per år. Vi har ansökt om mer, men det är den siffran vi räknar med. Men i och med omställningen kommer det ske minskade utsläpp i användarledet också, säger Bo-Erik Svensson.  

Från det att anläggningen står klar räknad St1 med att minska utsläppen på användarsidan rejält. Redan 2022 räknar man med en kraftig nedgång. 

– Vi räknar med att utsläppen från användandet av våra drivmedel kommer minska med 500 000 ton koldioxid per år, från det att anläggningen är färdigbyggd. 

Kostnaden för bygget blir drygt två miljarder kronor. Det som ska byggas är en vätgasgabrik, en cisternanläggning och en fabrik där förnybara bränslen ska produceras. 

– Det är naturligtvis bra för Göteborg att få i gång en produktion av förnyelsebara bränslen, säger Bo-Erik Svensson, till Göteborgs-Posten.