Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Psykologen: Så håller du dina nyårslöften vid liv

Titti Holmer är legitimerad psykolog .Foto: PRIVAT / www.talarforum.se/titti.holmer
Nyår innebär en nystart för många.Foto: Colourbox

Hur går det med ditt nyårslöfte?

Redan i februari börjar motivationen tryta för många, enligt psykologen Titti Holmer.

Men det finns knep för att hålla drivkraften vid liv – och kanske kunna skåla in nästa årsskifte med ett infriat nyårslöfte i bagaget.

– Det är viktigt att man väljer ett nyårslöfte som man har gått och tänkt på och processat ordentligt, säger Titti Holmer.

När tolvslaget slår och klockorna ringer in det nya året är det inte bara ett nytt år. Utan för många betyder det även nya mål och nya tag. I Sverige avger var åttonde man och var femte kvinna ett nyårslöfte, enligt en svensk studie vid Stockholms universitet.

– I undersökningen med över 1 000 deltagare visade sig att 55 procent höll sina nyårslöften vid årets slut. Men amerikanska studier visar mer dystra siffror, då är det bara runt 20 procent som håller löften, säger psykologen Titti Holmer.

Trots att många svenskar lyckas skapa sig nya vanor är det fortfarande en stor del som åker in i hamsterhjulet igen. Detta kan bero på att många sätter upp ett för svårt eller diffust löfte, till exempel att bli rik eller leva hälsosamt.

Därför är det viktigt att målen man sätter upp är konkreta, mätbara och realistiska menar, Titti Holmer.

– Man ska välja löften som är i linje med sina värderingar. Arbeta med ett smart mål, sätt upp en plan, skapa rutiner och delmål med belöningar. Människor motiveras av den positiva känslan i nuet, av att undvika obehag samt spara energi men många förändringar präglas tyvärr av obehag och energiförlust. Vi behöver ”ta” obehag i nuet för något bättre längre fram, säger hon.

Små förändringar ökad vilja

När motivationen börjar försvinna och löftet känns för långt bort, finns det enkla lösningar för att hitta tillbaka.

– Påminn dig om varför du satte målet, gör förändringen mindre. Om du bestämt dig för att inte äta kött gör om löftet till exempelvis köttfria vardagar, tipsar Holmer.

De vanligaste nyårslöften handlar om att skaffa sig en mer hälsosam livsstil. Oftast hänger löftena också ihop med trender i samhället. Det kan till exempel vara att äta vegansk mat, undvika fisk eller flyga mindre.

Det är också vanligt att människor sätter upp mål i stil med att sluta äta godis, stressa mindre eller skära ner på saker. Dessa löften brukar innehålla ordet ”inte” vilket gör det svårare att hålla dem, menar psykologen.

– Allt förändringsarbete är enklare när du sätter upp positiva mål. Hjärnan har svårt att processa ”inte”. Därför har du mycket att vinna på att formulera vad du vill i stället för vad du inte vill. Exempelvis om du har en rutin som är att äta godis varje kväll, ha hellre ett löfte eller en plan om att äta nötter eller frukt varje kväll. Att göra något ”istället för” är ett tips värt att pröva.

Att skapa en vana - en tidsfaktor

Efter ett bakslag eller två är det lätt att ge upp. Men det många kanske inte vet är att det krävs en längre tid innan en vana blir en del av vardagen. 

– En forskare vid namn Phillippa Lally, har undersökt hur lång tid det tar att skapa en hälsosam vana. Det visar sig delvis bero på hur svår vanan är. Snittet för att dricka ett glas vatten på morgonen tar 18 dagar, och att göra 50 situps om dagen tar över 100 dagar. Men snittet för alla var 66 dagar – alltså är ungefär två månader en vettig tid att ge sig själv för att skapa en ny bra vana, säger hon. 

Enligt Titti Holmer är nyårslöften generellt sett bra för oss människor då positiva förändringar i ens vardag skapar lycka och harmoni. 

– Jag tänker att allt som gör att människor mår bättre är bra och löften handlar generellt sett om det. Negativt är naturligtvis om människor sätter upp mål och misslyckas och sedan mår dåligt av det.

Vad är skillnaden mellan nyårslöften och ”vanliga” löften ?

– Just traditionen att avlägga nyårslöften har funnits i runt 70 år men människor har i alla tider fascinerats av övergången mellan gammalt och nytt. Vi reflekterar över det som har varit och över det som komma skall. Just övergången nytt år gör det till en tydlig startpunkt för en ny vana, säger Titti Holmer.

Experten: Så bra är vi på att hålla nyårslöftet