Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Professorn: Förbjud smartphones för barn

Einar Dünger Bøhn villl att det ska införas en åldergräns på 16 år för att få använda smartphones. Foto: Skärmdump/TV4
Foto: TT NYHETSBYRÅN

Mobiltelefoner är lika beroendeframkallande som cigaretter och borde vara förbjudna för personer under 16 år, det menar den norska filosofiprofessorn Einar Dünger Bøhn, i en intervju med TV4. 

Hans svenska kollega håller inte med.

– Att likställa det med cigaretter blir väldigt märkligt, säger Thomas Hillman, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet.

Det är i en intervju med TV4, som den norska filosofiprofessorn Einar Dünger Bøhn går till hårt angrepp mot ungas användande av mobiltelefoner.

Bland annat vill han att det ska införas en åldergräns på 16 år för att få använda smartphones.

– Varför vi inte har åldersgräns på det förstår jag inte, säger Dünger Bøhn i inslaget.

Likställer mobiltelefoner med cigaretter

Hans svenska kollega Thomas Hillman, docent i pedagogik, vid Göteborgs universitet, håller inte med: 

– Mobilteknik är något vi hanterar i världen, att barn ska lära sig att göra något vettigt med hjälp av mobiltelefoner är så klart angeläget, för att telefonerna finns där går inte att bortse från, säger Hillman.

Thomas Hillman, docent i pedagogik, vid Göteborgs universitet, vänder sig mot sin norska kollegas uppfattning. Foto: Privat

Dünger Bøhn likställer att ge barn en smartphone med att ge barn en cigarett och tycker inte samhället tar problemet med mobilberoendet på allvar. 

– Vi har åldersgräns för rökning, vi har en åldersgräns för spel med pengar och vi har satt åldersgräns för sånt man kan bli beroende av. Men smartphones, alla är överens om att de är beroendeframkallande det ser alla som har barn, säger Dünger Bøhn i inslaget.

Svenska forskaren: ”Väldigt märkligt”

Thomas Hillman vänder sig starkt mot att alla skulle vara överens om att smartphones är beroendeframkallande.

– Att alla är överens är lite konstigt. Det finns delade meningar och olika perspektiv, det beror på vad man menar med beroende. Att likställa det med cigaretter blir väldigt märkligt, säger Hillman och fortsätter:

– Det finns forskning som visar på att skolresultaten går neråt med ökad skärmtid, men kausaliteten är väldigt svår att bevisa. Att det dra generella slutsatser om positiva och negativa sidor och aspekter är svårt.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!