Priset för Västtrafiks biljett nästan dubblat

LIVE-TV: Senaste nyheterna med Expressen TV.
I Göteborg har kostnaden ökat med 83 procent för en månadsbiljett sedan 2009.
Foto: STINA OLSSON / VÄSTTRAFIK
Ordförande i kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland, Ulrika Frick (MP).
Foto: PRESSBILD

2009 kostade Västtrafiks 30-dagarsbiljett 435 kronor. Sedan dess har priset nästan dubblats – i dag kostar motsvarande biljett 795 kronor.

Samtidigt vill politikerna att göteborgarna ska åka mer kollektivt.

– Och om man jämför ett månadskort med kostnaden för att äga och finansiera en bil så är det fortfarande väldigt prisvärt, säger Ulrika Frick (MP) som är ordförande i kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland till Hem och Hyra.

I Göteborg har kostnaden ökat med 83 procent för en månadsbiljett sedan 2009, vilket är dubbelt så stor ökning som i Stockholm och mer än tre gånger så mycket som i Varberg under motsvarande period. Det visar en jämförelse som tidningen Hem och Hyra gjort.

Samtidigt finns ambitionen om att fler ska välja att ställa bilen och välja kollektivtrafiken Göteborg. Ordförande i kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland, Ulrika Frick (MP), får frågan av Hem och Hyra om chockhöjningen av biljettpriset går i takt med den ambitionen.

Kraftig utbyggnad av trafiken

– Som det är nu tycker jag att vi går i takt. Västtrafik måste kunna finansiera löner och annat. Och om man jämför ett månadskort med kostnaden för att äga och finansiera en bil så är det fortfarande väldigt prisvärt. I november kommer vi dessutom att införa en flexibiljett som kan aktiveras för ett dygn i taget. Som stadsbo kanske du väljer att cykla eller gå många dagar och då kan en vanlig månadsbiljett upplevas som för dyrt. Det gäller att hitta ett mellanalternativ, säger hon.

Prisökningen generellt förklarar hon dels med att Alliansstyret i Göteborg slopade en subvention 2019 i samband med regionens ändrade zonindelning samt säger till Hem och Hyra:

– De senaste åren har vi i princip följt ökningen av löner och bränsle. Men sett till hela perioden ligger vi över index. Det beror på att vi gjort en kraftig utbyggnad av trafiken. Ska vi få fler att ställa bilen är det viktigt att det är tätt mellan avgångarna. Det är då det blir attraktivt.


Så ser prisutvecklingen ut

Göteborg
2009: 435 kr

2019: 640 kr

2021: 795 kr


Stockholm

2009: 690 kr

2019: 890 kr

2021: 950 kr


Varberg:

2009: 525 kr

2019: 630 kr

2021: 645 kr


Källa: SL, Västtrafik, Hallandstrafiken


Se också:

Så här ser Västtrafiks senaste spårvagnstillskott ut.