Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Prinsen kraschade under STCC-tävling

I första kvalheatet körde prins Carl Philip av - och hela fronten på hans bil trycktes ihop. Foto: Jan Wiriden
Efter att ha tagit sig ut den sargade Volvon såg prinsen mycket besviken ut. Och han ville inte kommentera kraschen eller hur han mådde. "Nej, jag vill inte svara på några frågor", säger han till GT.se. Foto: Jan Wiriden

STCC-tävlingen i Frihamnen i Göteborg slutade i en krasch för prins Carl Philip.

I första kvalheatet körde han av och hela fronten trycktes ihop.

Förra året hände samma sak – då fick en skärrad motorprins avbryta efter bara sex varv då han körde in i avbärarräcket runt banan.

Den besvikna prinsen ville inte svara på några frågor efter kraschen.

Några av Carl Philips tidigare krascher

Maj 2014

Prinsen krockade med tre andra bilar under STCC-tävlingarna på ring Knutstorp i Skåne. Prinsen ska enligt egen utsago ha varit oskyldig till olyckan - två konkurrenter ska ha stött ihop på insidan av honom, så han blev uttryckt.

 

Juni 2013
Prinsen höll sig kvar på banan i sex träningsvarv inför en STCC-tävling i Göteborg. Han kör in i räcket och bilen får höger framskärm ramponerad.

 

Maj 2012
I inledningen av testet inför tävlingen på Anderstorp tappade prinsen kontrollen över sin BMW och sladdade in i räcket.

 

Februari 2010
Carl Philips vilda skoterfärd under grabbhelgen slutade med en krasch. Prinsen tvingades kasta sig av skotern för att undvika att slungas in i ett träd - i 70 kilometer i timmen.

 

Juli 2009
Prins Carl Philip förlorade kontroll över sin Porsche under en övningsrunda på Falkenbergs motorbana och kraschade i 160 kilometer i timmen.

 

September 2009
Prins Carl Philip körde in i Mattias Stålknapp på Mantorp - som kraschade och fick föras till sjukhus.

 

September 2005
Prins Carl Philips vilda fest på Tullgarns slott slutade med en krasch. "Racerprinsen" och en kamrat roade sig på småtimmarna med att åka på serveringsbrickor i en av slottets trappor. Prinsen tvingades söka läkare för en sargad arm.

Det slutade i en olycka för prins Carl Philip när han deltog i STCC-tävlingen STCC Semcon Göteborg City Race 2014 som hålls i Frihamnen under fredagen och lördagen.

– Det var i slutet av första kvalheatet som prinsen åkte av. Hela fronten trycktes ihop i smällen, säger GT:s reporter på plats Axel Ohlsson.

Enligt GT:s reporter var det förmodligen den regntyngda banan som gjorde att prinsen körde av. Han gulblåa Volvo fick sedan lyftas av banan och prinsen själv satt kvar i bilen då den bärgades.

Efter att ha tagit sig ut den sargade Volvon ser prinsen mycket besviken ut. Och han har inga kommentarer att ge om kraschen eller om hur han själv mår.

– Nej, jag vill inte svara på några frågor, säger han till GT.

Historien upprepar sig

Och det är inte första gången som prins Carl Philip är med i en olycka i Göteborg. Förra årets tävling i Frihamnen slutade på samma sätt.

Efter bara sex varv på banan körde prinsen vid förra årets tävling in i avbärarräcket och hela Frihamnen fick då lyssna till hur hans framskärm totalförstördes.

Enligt Joakim Tärnström, som är pressansvarig på STCC Semcon Göteborg City Race 2014, liknar fredagens krasch den som skedde samma helg i fjol.

– Det här påminner lite om hur han åkte av i kvalet i fjol och även om han lyckades få ner farten så känns en sådan här smäll, säger han.

"Han mår bra"

Prins Carl Philips racingdebut startade på allvar under Carrera Cup Scandinavia år 2008. Han debuterade sedan i STCC 2013 där han kör för Volvo Polestar.

Team manager för Volvo Polestar, Fredrik Wahlén, uppger att prinsen mår bra efter det inträffade.

– Han mår bra, det är ingen fara. Han fick åka på undersökning och läget var lugnt, säger han till.

Den kraschade bilen lämnades snabbt i mekanikernas händer och enligt Fredrik Wahlén kommer den att vara körbar för lördagens lopp.

– Den kommer att kunna köras igen. Vi kanske kommer att få jobba på den hela vägen fram till loppet men den kommer att kunna köras.