Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Postnord varnar för nya bedragarknepet

Så här kan bluffmejl se ut som utger sig för att vara skickat från Postnord. Nu varnar företaget för att ny bedragar-epost är i omlopp. Foto: Postnord
Maria Ibsén, pressekreterare hos Postnord, varnar för nya bluffmejl som ser ut att komma från företaget. Foto: PETER PHILLIPS

Bluffmejlen kommer i vågor till Postnords kunder. Nu är ny epost i omlopp som riskerar att låsa datorn.

Nu varnar Postnord för bedragarnas senaste knep för att komma åt oskyldiga människors pengar. 

– Bedragarna uppmanar då mottagaren att betala en lösensumma för att låsa upp datorn, varnar Maria Ibsén, pressekreterare hos Postnord.

Postnords kunder har utsatts för bluffmejl i flera omgångar tidigare, och nu cirkulerar ny bedragar-epost, uppger företaget.

– Tyvärr utnyttjar bedragare både vårt och andra stora företags namn för att göra skada. Det kommer nya varianter hela tiden, även om innehållet i stort sett är det samma. Det handlar oftast om att man inte kunnat leverera ett paket, säger Maria Ibsén, pressekreterare hos Postnord.

Uppmaning att betala

I ett av mejlen informeras kunden om att ett paket försökt levereras och att en avgift på 52 kronor ska betalas innan kunden får ett formulär som "måste överlämnas till posten".

– Kunden uppmanas klicka på en länk för att få ett dokument och den länken innehåller en skadlig kod. Det som kan hända är att datorn låses helt och hållet och att man måste betala en lösensumma för att låsa upp den, säger Maria Ibsén.

Falköpings Tidning har tidigare berättat om mejlen som ser ut att komma från Postnord.

 

LÄS MER: Bluffmejl kallade personer till domstolen 

 

Vid en snabb första anblick kan bluffmejlen se korrekta ut med företagets logga och så vidare, men vid en närmare granskning bör varningsklockorna ringa. 

Språkfel i texten

– Tittar man noga är texten ofta dåligt stavad och det finns även språkfel på andra sätt där man blandat ihop å, ä och ö, förklarar Maria Ibsén.

Hon uppmanar kunder att vara uppmärksamma och bland annat kontrollera avsändaradressen:

– För det första begär vi aldrig betalt för att lagra ett paket innan det lämnas ut. Och den adress vi skickar mejl ifrån slutar på @postnord.com, inget annat. Vi skickar dessutom sällan mejl till våra kunder. De flesta aviseringar sker via pappersavi eller sms.