Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Postnord slarvade bort Alexanders mobiltelefon

Alexander Arnesson är besviken över Postnord hantering. Foto: Privat / Privat
Genrebild lastbil från Postnord. Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Alexander Arnessons nya mobil fungerade inte som den skulle.

Han valde att skicka tillbaka mobilen till butiken han köpte den från – men paketet kom aldrig fram.

Tre månader senare har Postnord valt att ersätta honom – med 868 kronor.

– Självklart känns det inte bra, säger Alexander Arnesson.

Alexander Arnesson från Arvika hade beställt en ny mobiltelefon för 2 400 kronor från en onlinebutik i Kina.

Några dagar efter han hade fått mobilen upptäckte han att mobilen inte fungerade som den skulle.

– Det var några appar som kraschade hela tiden och det gick inte att ha mobilen längre, säger Alexander.

Via Postnord valde han att skicka tillbaka mobiltelefonen till butiken och han betalade 315 kronor i frakt. 

Men efter ett tag förstod han att något hade hänt och att paketet inte hade kommit fram, vilket Aftonbladet var först med att berätta.

Ersattes med 868 kronor

– De sa att paketet hade varit i Toftanäs men sedan visste de inget mer. Det var ingen som kunde svara på mina frågor, säger Alexander.

Försändelsen lämnade Arvika den 2 april och nådde Toftanäs-terminalen i Malmö den 4 april – efter det är det ingen som vet vart paketet har tagit vägen.

När Alexander kontaktade Postnord sa de att de skulle göra en utredning som skulle ta 60 dagar.

60 dagar senare fick Alexander beskedet att han skulle ersättas med 868 kronor för det borttappade paketet.

– Jag gick back på allt det här och jag tycker det är tråkigt. Det kändes som att få en pungspark, säger han och fortsätter:

– Självklart vill jag ha tillbaka mina resterande pengar men det spelar ingen roll vad jag säger. De är säkert inte skyldiga att betala tillbaka mer, men det känns ändå för jävligt.

Vanligt att kinesiska paket fastnar

GT har utan lycka sökt Postnord för en kommentar. Men till Aftonbladet säger chefen för e-handel och logistik:

– Om man inte extraförsäkrar sändningen utgår schablonvärden. Oftast är det på vikt. Det är jättesvårt för oss att avgöra vad det är i en sändning. Ska man värdesäkra en sändning fullt ut måste man försäkra vid sidan av, säger Peter Hesslin till tidningen.

Han påpekar även att det inte är helt ovanligt att kinesiska paket fastnar i tullen.

– Det är jättetråkigt. Men vi gör inga undantag, eftersom sändningen inte var försäkrad. Han har haft otur, säger Peter Hesslin till tidningen.