"Asfaltsläggarna" är numera oftare "takläggare" eller andra typer av "hantverkare". Foto: PREDRAG PAUNOVIC / MATEJ KASTELIC"Asfaltsläggarna" är numera oftare "takläggare" eller andra typer av "hantverkare". Foto: PREDRAG PAUNOVIC / MATEJ KASTELIC
"Asfaltsläggarna" är numera oftare "takläggare" eller andra typer av "hantverkare". Foto: PREDRAG PAUNOVIC / MATEJ KASTELIC
Asfaltsläggare har huserat i bland annat Uddevalla kommun de senaste åren. 2015 slog en karavan läger nära Torps köpcentrum. Foto: ROBERT BETZEHAGAsfaltsläggare har huserat i bland annat Uddevalla kommun de senaste åren. 2015 slog en karavan läger nära Torps köpcentrum. Foto: ROBERT BETZEHAG
Asfaltsläggare har huserat i bland annat Uddevalla kommun de senaste åren. 2015 slog en karavan läger nära Torps köpcentrum. Foto: ROBERT BETZEHAG
Jenny Widén, presstalesperson vid polisen i region Väst. Foto: POLISENJenny Widén, presstalesperson vid polisen i region Väst. Foto: POLISEN
Jenny Widén, presstalesperson vid polisen i region Väst. Foto: POLISEN

Polisens skarpa varning – asfaltsläggarna tillbaka

Publicerad

Våren är här och därmed startar säsongen för de oseriösa så kallade "asfaltsläggarna".

I helgen gick polisen ut och varnade för bedragarna, som för söker sälja in renoveringstjänster till småhusägare.

– Vi har fått in rapporter om att de har kommit tillbaka, säger Jenny Widén, presstalesperson för polisen i region Väst. 

De brittiska bedragarna brukar komma i karavaner till västra Sverige under den ljusa årstiden. De benämns ofta "asfaltsläggare" eftersom de från början oftast erbjöd sig att asfaltera inne på privata tomter.

Numera kan det lika gärna handla om takläggning eller något annat hantverk som de erbjuder sig att utföra. Priset är attraktivt, men problemen hopar sig oftast för den som anlitar dem.

Är tillbaka i väst

Under söndagen gick Polisens bedrägericenter ut med en generell varning för de oseriösa hantverkarna, efter att de siktats på flera håll i region Syd.

"De kan uppträda aggressivt eller hotfullt om man inte vill betala. Ofta går de på äldre personer som ibland har svårt att stå emot påstridiga säljare", skriver polisen i sin varning.

Räkna med att de också kommer att knacka på hemma hos västsvenskar inom kort.

– De brukar dyka upp vid den här tiden. Vi har ännu inte fått in några anmälningar i år, men jag har sett i rapporter att de kommit tillbaka också i vårt område, säger Jenny Widén vid polisen region Väst.

Magnus Helsing i Uddevalla fick påhälsning av just oseriösa hantverkare för ett år sedan. Han hade inte en tanke på att anta "erbjudandet" från personen som sa att hans tak behövde renoveras.

Magnus Helsing fick påhälsning av en "asfaltsläggare" förra året.Foto: PRIVAT / PRIVAT

– Jag visste att det var en lögn. Likaså att han skulle renoverat hos min granne. Men jag ville markera ordentligt så att inte mina grannar som är över 90 år skulle råka illa ut, berättar Magnus Helsing.

Flera grupperingar

Han blev uppringd av en polisutredare några månader efter incidenten.

– Han var oerhört tacksam för att jag markerat och också följt efter de här personerna. Han ledde en utredning mot några som gripits, minns Magnus.

I juli förra året åtalades tre personer som lurat äldre personer under flera års tid. Tillvägagångssättet den gången var att man började med att tvätta åldringarnas tak för att skapa förtroende. Sedan "upptäckte" man skador och förmådde åldringarna att betala för påhittade arbeten och pengakraven blev allt fler.

– Men det var inte samma personer som varit hos oss, så det finns uppenbarligen flera grupperingar att se upp med.

Magnus Helsing och hans grannar är mycket aktiva i grannsamverkansgrupp på Facebook.

– Det är ett bra sätt att informera varann på. Vi har varit utsatta för stentricket och brevlådetricket. När man är flera som hjälps åt att varna minskar risken att råka illa ut drastisk, säger han och fortsätter:

– Sen tror jag det är bra att inte nöja sig med att tacka nej om man får påhälsning utan att markera att de inte är välkomna, inte minst av omtanke mot dina äldre grannar.

Kolla f-skattsedeln

Jenny Widén vid polisen råder också allmänheten att vara minst sagt restriktiv med hantverkare som knackar dörr och erbjuder tjänster.

– Anlita någon du känner eller någon som en bekant kan rekommendera. Någon som inte knackar dörr eller ringer upp. Om du ändå blir kontaktad och intresserad av att anlita någon okänd så kolla för det första att hantverkaren har en f-skattsedel.

Polisen går regelbundet ut med varningar och tips om hur man agerar. Den senaste varningen lades ut av polisområde Syd i söndags.

– Vi har misstänkt ett tag att de är på väg hit, så vi uppmanar folk att vara försiktiga när det kommer till muntliga avtal med hantverkare som kommer och ringer på, säger Ewa-Gun Westford vid polisen i region Syd.

Tidigare år har "asfaltsläggarna" oftast huserat i Västsverige och polisen har alltså fått rapporter om att man sett grupperingar på camping- och rastplatser.

– Några anmälningar är däremot inte inkomna ännu, säger Jenny Widén.

 

LÄS OCKSÅ: Brittiska asfaltsläggare härjar i Västsverige

 

Polisens råd

Polisens enhet vid NBC, nationellt bedrägericenter, ger följande råd för allmänheten ska undvika att drabbas av oseriösa asfaltsläggare:

Kontrollera att företagets telefonnummer går till en abonnent och inte ett oregistrerat kontantkort.

Kontrollera referenser på utförda arbeten.

Anlita bara hantverkare med F-skatt. Även utländska företagare kan få svensk F-skattsedel.

Teckna skriftliga avtal över vad hantverkaren ska utföra och vad det ska kosta.

Betala aldrig i förskott, betala först när du är nöjd med arbetet som helhet.

Betala inte kontant, se till att betala till ett företagskonto.

 

 

Relaterade ämnen
Björn Lindsten
Björn Lindsten

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER