Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Polisen varnar för lömska bluffakturor

Egenföretagaren Ragnhild Larsson, 55, från Göteborg fick en faktura från företaget. "Att någon har som affärsidé att lura folk. Det är tråkigt", säger hon.

Foto: Privat
Så här kan utskicket från Bolagsupplysningen se ut. Långt ner i det finstilta står det att man skriver på ett avtal om man skickar in papperet.
Bolagsupplysningens logga.

Utskick från bolagsupplysningen.se liknar de som Bolagsverket skickar ut.

Flera personer har blivit lurade att skriva på – och blir då skyldiga företaget tusentals kronor.

Ragnhild Larsson, 55, från Göteborg har drabbats.

– Det såg ut precis som Bolagsverkets logga och därför antog jag att det var dem, säger hon.

För en tid sen fick egenföretagaren Ragnhild Larsson, 55 från Göteborg ett utskick från vad hon trodde var myndigheten Bolagsverket.

– Jag skrev i uppgifterna dem ville ha eftersom jag trodde det var en uppdatering från Bolagsverket. Efter några dagar fick jag en faktura på 4800 kronor.

Hon förstod då att det inte var någon myndighet utan ett bolag med säte i Estland. Ragnhild Larsson bestred fakturan på nästan 5000 kronor så fort hon fick den.

– Jag kontaktade företaget och skickade därefter ett mejl där jag tydligt formulerade att jag inte tänkte betala fakturan, säger hon.

Tillslut fick hon beskedet att hon skulle slippa betala pengarna, men hon är ändå upprörd över det som har hänt och vill också varna andra.

– Det tog mig flera timmar att hålla på med det här. Man blir väldigt arg. Att någon har som affärsidé att lura folk. Det är tråkigt, säger Ragnhild Larsson.

Problem med företaget

Polisen meddelar att de haft problem med bolagsupplysningen.se en längre tid.

Magnus Lindegren är ansvarig över avdelningen för bedrägeriutredningar i Storgöteborg. Han berättar att de fått in flera anmälningar i Västsverige den senaste tiden.

– Det företaget gör är att de skickar ut en blankett till företagare där det står att de finns på en telefonnummersajt och att vissa eventuella justeringar behöver göras. I det finstilta står det samtidigt att det innebär en kostnad när de skickar in papperet.

"Bedräglig text"

Men Magnus menar att det här finstilta är väldigt svårt att se.

– Det är en bedräglig text, det fula är att det inte framkommer i brevet att det är en kostnad som tillkommer.

Vad gör polisen?

– Vi inleder inte en förundersökning på detta eftersom det har varit under en längre tid och eftersom företaget ligger i Estland så kan vi inte göra något, säger Magnus Lindegren.

Vad kan man göra om man är drabbad?

– Det jag rekommenderar generellt att göra när man är utsatt för bedrägerier är att gå in på bestrid.nu, där alla steg om vad man kan göra när man fått en felaktig faktura finns förklarat, säger polisen Magnus Lindegren.

Uppmanar att läsa ordentligt

Ingrid Jalsilsjan, ansvarig chef på Bolagsupplysningen.se säger att hon är medveten om att de har blivit polisanmälda, men tycker att människor ska läsa det finstilta.

– Folk kan ta sig tid att läsa det vi skrivit. Om personerna läser papperet ordentligt så ska det inte behöva hända. Men om det ändå blir fel så kan man kontakta oss så kan vi försöka hitta en lösning, säger hon.

GT har tidigare skrivit om bedragare som lurar äldre att de är från Skatteverket och då får dem att lämna ifrån sig sina bankuppgifter.

Polisens råd var då att alltid vara uppmärksam och aldrig ge bort sin bankkod till någon obehörig.