Margareta Ivarsson, chef för stöd och service hos polisen, står vakt i entrén vid passhanteringen i Stenungsund. Foto: Mikael Berglund/Nyheter STO
Margareta Ivarsson, chef för stöd och service hos polisen, står vakt i entrén vid passhanteringen i Stenungsund. Foto: Mikael Berglund/Nyheter STO

Polischef måste vakta entrén – under kaoset

Publicerad

Människor tvingas köa i timmar – och polischefen, som själv måste hålla vakt i entrén, använder ordet "kalabalik" för att beskriva situationen.

Det råder passkaos i Västsverige.

En av de drabbade är Bo Rothstein, professor i statsvetenskap som nu anmäler polisen till JO.

– Det ingår i mina medborgerliga rättigheter att få ett pass, säger han.

Många västsvenskar som ska ut och resa har fått stora och akuta problem – för det råder passkaos i flera städer.

I Göteborg går det sedan en vecka tillbaka inte längre att lösa ett nytt pass om man inte bokat tid och Erik Nord, polischef i Storgöteborg, har gått ut och bett om ursäkt för den långa väntetiden.

https://twitter.com/AENO98/status/984695434382802944

Längre norrut, i Stenungsund, har man fortfarande drop-in-tider. Men situationen är ohållbar, menar kommissarien Margareta Ivarsson.

Under måndagen håller hon vakt i dörren utanför polisstationen när köerna ringlar sig långa.

 

LÄS MER: Polischefens utspel om passköerna: "Helt oacceptabelt"

 

– Det är kalabalik, fast alla är väldigt vänliga. Sedan man slutade med drop-in-tider i Göteborg smällde det till här. Två timmars väntetid är ingenting. Här är enormt mycket köer, säger Margareta Ivarsson, som är chef för stödservice hos polisen i Stenungsund.

”Jämställer det med köerna i Ullared”

Hon fortsätter:

– Vi jämställer det med köerna i Ullared, men då har vi ingen rea och inte heller någon sportbar. Man får bara vara 30 personer i lokalen och om inte jag hade stått här i dag hade det inte gått. Tidigare var en annan patrull här, men de fick rycka ut på larm. Personalen orkar inte, för det är för stor press på dem.

Ameer Omar, 30, stod i kö till passcentralen i Stenungsund på måndagen.Foto: Mikael Berglund/Nyheter STO

En av de som köar i Stenungsund under måndagen är Ameer Omar, 30. Det är hans dotter som behöver ett nytt pass och de räknar med att få stå länge i kö.

– Vi ska åka till Tyskland. Vi var i Göteborg och de sa åt oss att åka till Alingsås eller Stenungsund, men vi visste inte om att det skulle vara sådana här köer, säger Ameer Omar.

– Det är svårt. Jag vet inte om vi hinner fixa ett pass i dag.

Polisen i Alingsås stänger lokalen – för stort tryck

Men också i Alingsås är läget ansträngt. På sin Facebooksida skriver polisen i Alingsås, Lerum, Herrljunga och Vårgårda:

”Just nu är det väldigt högt tryck på passansökan i Receptionen i Alingsås. 

På grund av det höga antalet besökare i vänthallen tvingas vi att under dagen o kvällen att periodvis stänga för nya besökare. Lokalen måste begränsas för allas säkerhet.”

https://www.facebook.com/1399486643632063/photos/a.1456688644578529.1073741829.1399486643632063/2073863302861057/?type=3&theater

I receptionen på polisstationen i Stenungsund är det två ur personalen som tar hand om passansökningarna.

– Jag ser ingen lösning förrän det är tidsbokning överallt, säger polischefen Margareta Ivarsson.

Hittade ingen ledig tid – JO-anmäler polisen

Bo Rothstein, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, har anmält polisen till justitieombudsmannen (JO), på grund av de långa passköerna.

I anmälan står att han tycker att de bryter mot Förvaltningslagens paragraf sju.

Förvaltningslagen 7 §

”Varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts. Vid handläggningen skall myndigheten beakta möjligheten att själv inhämta upplysningar och yttranden från andra myndigheter, om sådana behövs. Myndigheten skall sträva efter att uttrycka sig lättbegripligt. Även på andra sätt skall myndigheten underlätta för den enskilde att ha med den att göra.”

– Jag behöver ett nytt pass för en tjänsteresa till USA i augusti. Jag tänkte vara ute i god tid, men det har visat sig omöjligt. Det finns inte en enda ledig tid inom de närmsta 60 dagarna, säger Bo Rothstein.

Bo Rothstein, statsvetare vid Göteborgs universitet, har JO-anmält polisen.Foto: TOMMY SVENSSON / DN / SCANPIX

Han fortsätter:

– Det ingår i mina medborgerliga rättigheter att få ett pass. Men jag kan ändå inte få ett nytt pass och en ny tid, säger han.

Vad hoppas du ska hända genom din anmälan?

– Jag hoppas naturligtvis de ska sluta trakassera medborgare på det här sättet. Detta är något nytt de har hittat på. Förra gången åkte jag bara ned, då tog det 20 minuter. En JO-anmälan gör man inte ofta, detta är första gången jag gör det, men eftersom jag inte kan boka en tid eller få tag i den ansvarige hade jag inget annat val till slut, säger Bo Rothstein.

Erik Nords svar

Erik Nord har inte tagit del av JO-anmälan, men säger:

– Jag har inte mandat att anställa folk på det viset, annars hade jag nog gjort det. Detta är en resursfråga som vi måste tag i. Jag förstår precis bekymret för den som riskerar att få ställa in sin resa. Det är helt oacceptabelt.

Han fortsätter:

– Vi har nog inte brutit mot någon sjunde paragraf i förvaltningslagen, men man kan fråga sig hur väl vi lever upp till den trettonde artikeln i FN:s konventioner om mänskliga rättigheter om det blir så krångligt att få ett pass. Det finns något att fundera över.

Jonathan Berntsson
Jonathan Berntsson
Christian Börjesson
Christian Börjesson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER